14/12/2014

La gran eficiència alemanya

1 min

Les autoritats berlineses decideixen el 1996 que cal construir un nou aeroport que substitueixi els tres existents. El 2005, el projecte està llest. Pressupost? 2.830 milions d’euros. Data d’inauguració? El 2011. Acabem el 2014 i l’obra està feta però no inaugurada. Problemes? Per exemple, fa un mes van descobrir que si tanquen els dos antics aeroports que encara funcionen, el nou ha de tenir una tercera pista i que, per tant, cal ampliar la terminal. 3.200 milions més que, afegits a la resta de sorpreses, sumen un cost total (de moment) de 8.600 milions d’euros, el triple del previst. Sorpreses com que un error de disseny fa inútil el servei antiincendis, que hi ha filtracions d’aigua als túnels per on passa la instal·lació elèctrica, que netejar les instal·lacions acabades té un cost mensual de 150.000 euros, que el rebut de la llum és de 12.000 euros o que la xarxa interior de trens ha de circular de terminal a terminal perquè entri aire als túnels i evitar que es rovellin les vies. Total, que el cost de l’aeroport que no funciona és de 20 milions d’euros mensuals.

Inscriu-te a la newsletter Pensem Les opinions que et fan pensar, t’agradin o no
Inscriu-t’hi

Però hi ha molt més (i molt millor). Si vol saber més coses sobre l’eficient Alemanya del City-Tunnel de Leipzig pressupostat en 182 milions d’euros que amb 5 anys de retard en la construcció ja n’ha costat 500, o de l’edifici de la Filharmònica d’Elba, que hauria d’estar inaugurat fa cinc anys amb un cost de 180 milions i que encara està a mig fer i ja n’ha costat 800, llegeixi l’Àngel Ferrero a www.lamarea.com. No és cap consol, no, però demostra que les coses han de canviar, sí, però en general i a tot arreu.

stats