L’apagada beneficia Mediaset

El grup de Berlusconi recupera el lideratge a Espanya, i a Catalunya Telecinco retalla distàncies

La desaparició de nou canals de la TDT el 6 de maig ha acabat resultant una benedicció per a Mediaset, que ha vist com recuperava el lideratge com a grup més vist de la televisió, després d’haver-lo cedit durant sis mesos a Atresmedia. La televisió de Berlusconi anotava així un 30,8% a Espanya, mentre que el seu competidor immediat es quedava en el 27,3%.

Diversos factors expliquen aquest triomf de Mediaset. D’una banda, amb l’apagada de la TDT, perdia dos canals, mentre que Atresmedia es veia obligada a sacrificar-ne tres. A més, mentre que els dos canals germans de Telecinco tenien poca entitat i audiència -La 7 i La 9-, en el cas dels d’Antena 3 -Nitro, La Sexta 3 i Xplora- es tractava d’una oferta amb més seguiment d’espectadors. En concret, la sentència del Suprem va obligar Mediaset a clausurar canals que li sumaven 1,7 punts, mentre que els d’Atresmedia contribuïen al total en 5,0 punts. A més, la televisió de Planeta i Bertelsmann ja partia amb un canal menys de desavantatge, que ara s’han convertit en dos.

I, per acabar-ho d’adobar, Telecinco ha sabut pescar millor que Antena 3 l’audiència òrfena que ha deixat l’apagada. El primer canal de Mediaset s’ha enfilat fins al 15,4%, la seva millor dada mensual dels últims dos anys i un punt i mig més que a l’abril. En canvi, la seva rival d’Atresmedia només ha millorat en set dècimes el seu registre del mes anterior. El consol del grup és La Sexta, que assoleix el seu màxim històric amb un 7,3% que li permet superar Cuatro per vuitè mes consecutiu (tot i que el seu 6,7% és la millor dada des del juny del 2012 de l’Eurocopa).

El duopoli no pateix

En tot cas, el duopoli no ha de patir: si a l’abril sumava a Espanya un 58,6% de l’audiència, aquest mes de maig salva els mobles amb un 58,1%. O, vist d’una altra manera, del 6,7% d’audiència que deixaven lliure els canals afectats per la sentència del Suprem, Mediaset i Atresmedia n’han recuperat el 6,2% (el 92% del total).

En el camp de batalla de les televisions especialitzades, Factoría de Ficción era la clara guanyadora, ja que feia un espectacular salt del 3,0% al 3,6%, la seva millor dada històrica. Neox i Nova també milloraven notablement, amb un 2,9% i un 2,6%, respectivament. I dues cadenes més que rebien un impuls eren Discovery Max (que es beneficiava de la desaparició a la TDT de la competidora Xplora i pujava de l’1,75% al 2,1%) i Paramount Channel (que també xuclava de l’audiència òrfena de La Sexta 3 i saltava de l’1,6% a l’1,9%). En tots dos casos, els canals assolien la marca més alta des de la seva creació.

A Catalunya, l’impacte de l’apagada de nou canals de la TDT costa més de perfilar, però dibuixa una tendència positiva per als canals en català. Les televisions que van tancar el 6 de maig sumaven a Catalunya un 6,8%. I les cadenes en català han millorat en conjunt un 1,2% la seva quota d’espectadors (del 20,3% al 21,5%). Que la quota pujaria era previsible -tenint en compte que totes les afectades per la sentència del Suprem emetien en castellà-, però quedava per veure en quina proporció. Tenint en compte que s’han endut aproximadament un 17% d’aquest 6,8%, i que els canals catalans sumaven a l’abril un 20%, les dades suggereixen que els espectadors no han castigat el català a l’hora de buscar una oferta televisiva alternativa a Nitro, Xplora, La Sexta 3, La 7 i La 9.

Això sí, l’efecte llampec de Telecinco també es nota a Catalunya i la cadena s’enfila 1,6 punts, fins al 12,5%. No és suficient per prendre el lideratge a TV3 -que resisteix amb un 13,6%, sis dècimes més que a l’abril-, però sí per reduir el marge a un estret 1,1% de diferència, en comptes dels dos punts aproximats que la pública catalana ha mantingut amb el segon classificat la major part de l’any anterior.

Antena 3 era tercera amb l’11,4% i un creixement de vuit dècimes respecte a l’abril. La 1 aconseguia una quarta posició amb regust amarg: el seu 7,6% suposava caure sis dècimes tot i l’impuls de la final de la Champions i del Festival d’Eurovisió, i això en un mes en què es posaven al mercat 6,8 punts d’audiència dels canals clausurats. El duel entre La Sexta i Cuatro quedava en taules: 6,2% per a tots dos canals. El rànquing de generalistes el tancava 8TV, que experimentava una millora apreciable en passar del 3,4% al 3,8%.

Pel que fa a la resta de canals de la Corporació, el Super3/33 repetia l’1,7% de l’abril, l’Esport3 un 1,6% (empata la millor dada històrica) i el 3/24 un 0,8% (dues dècimes menys).

El + vist

El + comentat