Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Ni 28 milions, ni parelles trencades, ni per WhatsApp

Diaris, programes de TV i de ràdio es van fer ressò de la suposada notícia segons la qual 28 milions de parelles haurien trencat la relació per culpa del popular servei

Un titular que combina WhatsApp i conflictes de parella té assegurada l'audiència, sobretot aquí. Per això la setmana passada diaris, programes de TV i de ràdio es van fer ressò de la suposada notícia segons la qual 28 milions de parelles haurien trencat la relació per culpa del popular servei de xat als mòbils. El problema és que no és veritat.

Quan vaig sentir que als magazins de les televisions d'aquí parlaven d'una trencadissa sentimental d'aquesta magnitud, no haver-ho vist en cap dels mitjans internacionals de referència sobre tecnologia em va fer mala espina. En algun cas fins i tot se citava que les dades procedien d'un estudi publicat en una revista acadèmica sobre ciberpsicologia. Va ser senzill comprovar a l'arxiu que la publicació no havia tret mai cap treball específic sobre WhatsApp.

Una mala traducció

Un parell més de cerques a Google em van aclarir el misteri. A finals del 2010, un grup britànic de ciberactivisme va ressenyar que més de 28 milions d'usuaris de Facebook havien canviat de "lliure" a "en una relació" el seu estat civil a la xarxa social. És a dir, precisament el contrari del que s'ha estat dient per aquí. Una mala traducció d'aquella informació ha anat circulant per la xarxa fins ara, quan algú ha decidit canviar Facebook per WhatsApp, que aquí crida més l'atenció, i barrejar-hi una cita científica que apareixia en algun altre lloc.

Aquesta mena de jocs dels disbarats són inevitables a la xarxa, tot i que existeixen amplis reculls de rumors, com Rompecadenas i Snopes, que convé consultar abans de propagar qualsevol cosa que ens arribi d'origen desconegut. El que és inadmissible és que això passi també en mitjans d'informació professionals que haurien de tenir la verificació incorporada al seu procés de treball. I que presumeixen de ser més fiables que la resta.

Més continguts de

PUBLICITAT

El + vist

El + comentat

PUBLICITAT
PUBLICITAT