Mèdia 20/01/2014

El fenomen 'El tiempo entre costuras' s'acomiada avui sense previsió de seqüela

El productor recorda que només la novel·lista podria estendre les aventures de Sira Quiroga

i
àlex Gutiérrez
3 min

BarcelonaAntena 3 acomiada avui un dels seus èxits més rotunds en ficció: la sèrie El tiempo entre costuras (22.40 h) l'ha mantinguda en shares del 25% i ha aconseguit ampliar la base àmplia de lectors que tenia la novel·la de María Dueñas. L'interès per les peripècies de la modista Sira Quiroga han disparat fins i tot les vendes de màquines de cosir. Segons la branca espanyola d'Amazon, han despatxat un 135% més d'aquests aparells des que la sèrie està en antena.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Atresmedia ha posat tota la carn a la graella per acomiadar una sèrie que difícilment tindrà continuïtat, ja que els 11 capítols emesos -comptant el d'aquest vespre- segueixen la totalitat del llibre original. Tota la programació d'avui estarà amarada de la ficció El tiempo entre costuras. Al programa Espejo público, Susanna Griso parlarà amb Dueñas i amb l'actriu Adriana Ugarte, protagonista de la sèrie. A La ruleta de la suerte els concursants aniran vestits dels anys 40 i el programa girarà a l'entorn d'aquest serial. Atrapa un millón rebrà com a concursants els actors Carlos Santos (Fèlix) i Mari Carmen Sánchez (Candelaria). Adriana Ugarte repetirà al vespre amb El hormiguero 3.0, ara acompanyada de Peter Vives (Marcus Logan). Fins i tot Karlos Arguiñano cuinarà al seu programa un bacallà daurat com a homenatge a Portugal, que és un dels escenaris de la producció.

Un estil cinematogràfic

"L'èxit ha sobrepassat les nostres expectatives", explica Emilio Pina, coproductor de la sèrie, a l'ARA. "Confiàvem molt en la nostra aposta, però adaptar una novel·la d'èxit massiu com aquesta conté sempre dos reptes. D'una banda, no decebre els lectors. I, de l'altra, fer-ho rendible, la qual cosa volia dir arribar a un públic nou. El nostre objectiu era assolir un mínim de tres milions i mig de seguidors".

Pina defensa que, tot i l'èxit aconseguit, la sèrie es quedi en una única temporada d'onze capítols. "Recordem també que la ficció espanyola ja ha treballat en altres èpoques amb formats que no es basen a acumular temporades una darrere l'altra. Penso en sèries com Los gozos y las sombras i Fortunata y Jacinta ". Amb tot, sí que creu que hi ha espai per a noves històries de la protagonista, tot i que la decisió no passa per la productora: "Està més a les mans de l'autora que no pas nostra. Falta que ella vulgui continuar. Jo sí que li veig recorregut per explicar noves històries. Nosaltres no pensem en continuïtat, tot i que els avantatges són evidents: disposes d'un personatge que ja està acceptat per l'audiència".

Un dels trets que ha ajudat a diferenciar la sèrie de la resta de producció de ficció espanyola és el detall de la posada en escena i també un muntatge d'inspiració cinematogràfica: "Vam fer una aposta conscient de muntar la sèrie utilitzant uns tempos diferents", reconeix Pina. "A les sèries espanyoles actuals es tendeix molt al tall ràpid i em sembla que moltes vegades és perquè no estem segurs de l'interès del que estem explicant".

La sèrie també ha cridat l'atenció per l'esforç econòmic que s'hi ha destinat. Algunes fonts parlen de fins i tot mig milió d'euros per capítol. "No vull parlar de preus, però això de mig milió per capítol és absolutament desproporcionat", declara Pina. "Diré que és un 10% més barata que altres sèries que s'estan fent a Espanya. Han sigut 30 setmanes de rodatge a Espanya, Portugal i el Marroc, però l'èxit de la sèrie va més enllà del fet d'abocar-hi diners. Defenso la professió, l'ofici i els criteris dels que l'hem produït. És a dir, el talent d'un director d'art o un figurinista fa possible treballar amb pressupostos corrents i arribar a aquest resultat".

Un 25,3% de quota de pantalla a Espanya

A falta de computar l'últim capítol, que s'emet avui, la sèrie El tiempo entre costuras ha reportat a Antena 3 un notable 25,3% de mitjana, una xifra reservada a poques produccions de ficció espanyola i que l'ha ajudat a convertir-se en líder habitual de la nit dels dilluns (tot i que va haver de cedir la plaça el dia de l'estrena de la setena temporada de La que se avecina, a Telecinco). Cada capítol ha estat seguit per una mitjana de 4,8 milions d'espectadors.

A Catalunya no ha tingut tanta sort i ha hagut de conformar-se amb una quota de pantalla del 17,1% i una audiència mitjana de 494.000. Ha notat especialment el lideratge de TV3 amb els programes Crackòvia i El convidat.

stats