CRÍTICA PREMSA

El magnat Jeff Bezos visita el seu diari

Jeff Bezos és el fundador d'Amazon -la botiga en línia més gran del món-. Fa un mes es va comprar The Washington Post per 250 milions de dòlars. Perquè se'n faci una idea, Amazon va adquirir fa uns mesos una fàbrica de robots que endrecen paquets als prestatges. Es va gastar 750 milions, tres cops més. Recordi també que The Huffington Post -una web que bàsicament reedita notícies d'altres- es va vendre per cent milions més que el glamurós diari de la capital dels EUA.

Ahir i abans-d'ahir, Bezos va passar revista al diari. Tothom estava expectant, perquè es considera que l'home resoldrà la crisi de la premsa només que badi boca. La visita va ser tan seguida com la cerimònia dels Oscars. A la reunió amb els caps de redacció, Bezos els va dir uns quants tòpics sobre el periodisme ("No sigueu avorrits", "Penseu en els lectors", i tal). Amb els executius va ser més dur: "Subscriure-s'hi hauria de ser senzill com comprar bolquers a Amazon". Els bolquers són el seu producte més venut.

També va esmorzar espinacs, ous i suc de taronja amb Bob Woodward, un dels reporters que es va carregar el president Nixon pel cas Watergate. Una hora. Molt hàbil. A hores d'ara, tots els poders fàctics de Washington DC saben que el magnat és un empresari brillant que creu en el futur del diari, etcètera.

Per fi, va reunir els periodistes del diari. Una hora i vint. "Si el periodisme no té futur -els va etzibar-, em sabria greu per vosaltres… i no m'hi embolicaria". Clar com l'aigua.

Bezos se'n sortirà. Però el que més m'impressiona d'aquesta història és l'actitud dels Graham, antics amos del Post . El van vendre perquè consideraven que no tenien prou idees per parar el declivi del diari. I van buscar el millor candidat per preservar aquesta institució, que és molt més que un negoci. ¿A quants periodistes que avui s'enfoten de l'exageració amb què s'ha informat de la visita de Bezos no els agradaria que l'home hagués comprat el seu diari?

Més continguts de