COM ES PORTA LA PREMSA ALS PUNTS DE VENDA
Mèdia 12/01/2011

De la rotativa al quiosc: el llarg viatge nocturn dels diaris

En vuit hores, els articles de l'ARA passen d'uns ordinadors al carrer Diputació de Barcelona a quioscos de tot el país, gràcies a una cursa nocturna contra rellotge per centenars de quilòmetres de carreteres.

Albert Castellví Roca
2 min
El primer número de l'ARA, imprimint-se a la rotativa Cre-a, de la Zona Franca, on s'inicia un viatge que dura prop de set hores.

BarcelonaQue els lectors barcelonins trobin cada dia el diari al quiosc no té gaire mèrit, però que a la llibreria Foix del Pont de Suert, a l'Alta Ribagorça, també hi siguin és força més complicat. Aquest és només l'exemple d'una de les més de 100 rutes de distribució que permeten que cada dia puguem escollir qui volem que ens informi.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

00.30

Tancament de l'edició

Les últimes notícies s'han d'escriure amb un ull mirant el rellotge: han d'estar escrites, revisades i col·locades a la pàgina corresponent abans de dos quarts d'una. Com a màxim, i en casos excepcionals (partits de futbol que acaben pels volts de la mitjanit, per exemple), alguna pàgina pot endarrerir-se fins a la una.

01.30

A la rotativa

Les pàgines arriben, via internet i en format PDF, a la rotativa Cre-a, situada a la Zona Franca de Barcelona. Allà es fan les planxes, s'imprimeixen les pàgines, s'ordenen els fulls, es grapen, s'hi inclouen els suplements, s'empaqueten els diaris i es carreguen en furgonetes que els portaran a la primera destinació.

02.30

Comença el viatge

Des de la Zona Franca surt una caravana de furgonetes cap a Girona, una altra que va a Tarragona i una tercera en direcció a Lleida. Més tard, altres vehicles recolliran els exemplars que s'hagin de repartir a les comarques de Barcelona, que han de fer trajectes més curts.

04.30

Transbord a Lleida

Després de 150 quilòmetres, el camí fins a l'Alta Ribagorça té una primera parada a Alcoletge, al Segrià. Allà, els diaris es descarreguen, s'hi afegeixen les capçaleres comarcals i s'agrupen en diferents paquets en funció de les destinació final de cada exemplar i de les rutes de distribució previstes.

05.30

De camí cap al Pirineu

Els conductors que s'encarreguen de les rutes més llargues són els primers a arribar al centre de distribució. Un cop carregats els diaris a les furgonetes, comencen el camí cap a la destinació final. La ruta cap a la Vall d'Aran, que inclou una trentena de parades, és la que passa pel Pont de Suert.

08.00

Al quiosc

La premsa arriba a la llibreria Foix, l'única del Pont de Suert, a la mateixa hora que el propietari, el Natxo, obre l'establiment. Rep 200 diaris, però una vintena els ha de dur a Correus perquè arribin als subscriptors dels nuclis agregats al municipi. Al poble s'hi deixa encara un altre paquet de diaris, que una altra empresa de distribució s'encarrega de repartir entre els diversos nuclis que formen el municipi de la Vall de Boí.

09.15

Última parada, i cap a casa

Si no ho impedeixen ni el trànsit ni les condicions meteorològiques, els últims diaris arriben finalment al quiosc de Les, a la Vall d'Aran, a tocar de França, on acaba la ruta. Queden, però, gairebé 3 hores de viatge i 200 quilòmetres de tornada fins a Lleida. Dos cops per setmana, aquest trajecte es fa carregat amb els diaris que els quioscos no han venut i que s'han de tornar.

stats