DÍGITS I ANDRÒMINES
Mèdia 18/01/2014

Les veus digitals de la Generalitat

L'administració catalana va ser molt matinera en l'entrada a les xarxes socials

i
Albert Cuesta
4 min

El 112 és el número de telèfon que cal marcar per comunicar amb els serveis d'emergència a la majoria dels països del món. El 012, que no és internacional, ha estat adoptat pels serveis d'atenció ciutadana de les comunitats autònomes de l'Estat. Però a Twitter, tant el perfil @112 com el @012 corresponen als departaments respectius de la Generalitat de Catalunya, i totes les altres administracions que han volgut crear el seu han hagut d'afegir al número universal algun prefix o sufix.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Que la Generalitat sigui titular d'unes identitats de Twitter tan cobejades és indicador que l'administració catalana va ser molt matinera en l'entrada a les xarxes socials. Actualment, els diversos organismes oficials gestionen manualment uns 220 comptes en plataformes socials, des de Twitter fins a Delicious passant per Facebook, Flickr i YouTube, seguint un manual de procediment creat per la direcció general d'Atenció Ciutadana i Difusió. A aquests cal afegir-hi desenes de perfils informatius que s'actualitzen automàticament a partir de les dades de serveis web, com les incidències ferroviàries per línia de rodalies i regionals, el trànsit per eixos viaris i les notificacions d'ofertes de feina del SOC, agrupades en una vintena de categories temàtiques. Fins fa poc també es podia rebre la previsió meteorològica per comarques, però un canvi recent en el sistema del Meteocat ha fet desaparéixer aquest servei. Elisabet Samarra, la sub directora general, estima que a finals del 2013 -les dades definitives encara no es coneixen- els perfils de la Generalitat a Facebook i Twitter sumaven 1,1 milions de seguidors i van generar tres milions d'interaccions, entre retuits, mencions, comentaris i "m'agrada".

Els canals emblemàtics de contacte digital de l'administració catalana amb els ciutadans segueixen sent les webs del Gencat.cat, que el 2012 van rebre 125,6 milions de visites i van servir més de 570 milions de pàgines vistes -per comparar, l'ARA.cat, la més visitada de les webs informatives en català, està lliurant una mitjana de 18 milions de pàgines mensuals-. Durant aquest any, les webs de la Generalitat canviaran de plataforma tecnològica: passaran de l'actual aplicació privativa Vignette al gestor de contingut OpenCMS, de codi obert. En el procés també s'està renovant el disseny, que serà més senzill i de tipus adaptatiu (responsive, en anglès) per tal de facilitar l'accés des de qualsevol dispositiu sense haver de crear versions específiques per a mòbil com fins ara. També es mobilitzaran els tràmits de l'oficina virtual (OVT) que tingui sentit fer en un dispositiu de butxaca.

Un dels apartats més destacats del Gencat.cat és el portal de transparència, que agrupa les dades sobre l'acció de govern i la gestió dels recursos públics per part dels diversos organismes de la Generalitat. S'hi troben informació sobre la remuneració i el patrimoni dels alts càrrecs, el pressupost de la institució i les licitacions i adjudicacions del sector públic, però també dades sobre equipaments (sanitaris, culturals) i indicadors estadístics de Catalunya. Ignasi Genovès, el director general d'atenció ciutadana, destaca que als 80 indicadors recomanats per l'ONG Transparència Internacional n'hi han afegit 64 més, fins a un total de 144, tots disponibles en format web. N'hi ha 19 que també es proporcionen en formats de dades obertes que faciliten ser analitzades per tercers.

Entre els canals d'atenció ciutadana de la Generalitat cal no oblidar el telèfon 012 que citava al començament. Durant l'any passat es van atendre 1,6 milions de trucades, un 42% menys que el 2010. Això respon a la progressiva digitalització de la societat, però també al fet que les retallades han reduït la quantitat de serveis sobre els quals demanen informació els ciutadans. D'altra banda, s'ha limitat l'horari d'atenció personalitzada: amb el govern anterior era de 24 hores i ara va de les 8 del matí a les 10 de la nit. Fora d'aquest horari hi ha un servei interactiu que informa sobre farmàcies, policia i altres serveis de primera necessitat. Per cert, la reducció d'horari s'ha traduït en un menor cost: diu Genovès que els vuit milions d'euros anuals d'abans s'han quedat en els tres milions actuals.

Hi ha, però, una via d'atenció telefònica que no deixa de créixer: els mòbils intel·ligents i connectats a internet. A més de la web gencat.mobi, la Generalitat disposa de 27 aplicacions per a smartphones Android i Apple. La del Gencat, que també dóna accés a les aplis temàtiques, porta més de 100.000 descàrregues i permet subscriure's a notificacions d'incidències, com les emergències, vinculades al lloc on sigui l'usuari. Segons Jordi Graells, el coordinador d'innovació i contingut de la direcció general, els responsables d'Apple els han assegurat que és poc freqüent que una aplicació mòbil de govern incorpori aquestes funcions. La novetat més recent de la Generalitat en matèria d'aplis mòbils, en la línia del que fan la Casa Blanca als EUA o el número 10 de Downing Street al Regne Unit, és la de Govern.cat. Fa uns dies que està disponible a l'App Store i a Google Play, però es presentarà formalment el dilluns que ve. Segons Jordi Cuminal, director de comunicació del govern, l'objectiu és informar de l'actualitat diària dels membres de l'executiu català, la seva agenda i els seus posicionaments polítics. En els temps que vivim, segur que serà una eina molt oportuna.

stats