LA TRIA 'TECH'
Mèdia 01/09/2012

16 xarxes socials especialitzades

A Facebook hi ha més de 900 milions de persones. Però les grans xarxes socials no sempre són el lloc més pràctic per compartir interessos amb altra gent. Aquí teniu algunes plataformes digitals específiques que van guanyant posicions davant les genèriques. No totes funcionen des d'aquí, però us poden donar pistes per construir la vostra

i
Albert Cuesta
4 min

CardedeuAddressgate. La xarxa social de la gent del barri. L'adreça postal és l'element que identifica els membres d'Adressgate, que serveix per fer telemàticament el que abans hauríem fet sortint al carrer i trucant a la porta de la casa del costat. Això sí, té totes les eines de comunicació i organització d'activitats de qualsevol altra xarxa social.

Inscriu-te a la newsletter Sèries Totes les estrenes i altres perles
Inscriu-t’hi

Nextdoor. Una altra comunitat basada en la proximitat geogràfica. Segons els seus promotors, ja hi ha 4.000 barris on els veïns convoquen barbacoes, busquen cangurs, demanen un lampista de confiança o s'avisen els uns als altres si un lladre els ha fet una mala passada. Igual que Addressgate, prometen verificació de dades i control del tipus d'informació que s'hi publica.

BakeSpace. El seu lema és "hi arribes pel menjar i et quedes a xerrar". El punt fort d'aquesta veterana comunitat digital és l'intercanvi de receptes i consells culinaris, amb animades discussions sobre ingredients, eines i procediments per aconseguir els plats més suculents. I és que hi ha poques coses que uneixin tant com el menjar.

Foodspotting. L'altra cara de la moneda. En comptes dels cuiners, aquí es troben els que es mengen el fruit del seu treball. A Foodspotting no es recomanen restaurants sinó plats: quan ens portin la carta, abans de fer la comanda al cambrer podem veure què han menjat altres comensals en aquell local, i fotografiar amb el mòbil el plat que ens menjarem per deixar pistes als que vinguin.

Yammer. Una xarxa social d'empresa. I no a l'estil LinkedIn, que és una plataforma genèrica per a usuaris amb objectius professionals. A Yammer només s'hi pot participar amb una adreça de correu electrònic corporativa que us posarà en contacte amb els vostres companys de feina, amb totes les eines de comunicació i treball en grup que pugueu imaginar. Des de fa uns mesos és propietat de Microsoft, cosa que pot voler dir que l'acabareu veient molt.

Miso. Al voltant de les sèries de televisió es construeixen comunitats virtuals molt actives, pendents de l'emissió de nous episodis, de l'evolució dels personatges, dels aspectes del guió. Miso és una de les diverses plataformes que serveixen per compartir impressions amb altres persones que segueixen els mateixos programes. I per portar el registre de l'últim episodi de 'Breaking Bad' o 'The Newsroom' que hem vist. Entre les diverses alternatives destaca GetGlue.

Kiva. Micromecenatge a escala global. Ara que ja sabeu que podeu finançar el pròxim disc del vostre artista preferit, amb Kiva podeu anar un pas més enllà, fent la vostra contribució a projectes empresarials de persones de tot el món, en forma de préstecs a partir de 20 euros. La plataforma posa en contacte els participants durant el projecte i té un índex de retorn als inversors de gairebé el 99%.

Path és una plataforma per publicar textos i fotografies que serveixin de rastre de la nostra activitat diària per tal que els puguin llegir i veure les persones del nostre entorn. L'he inclòs en aquesta llista com a mostra d'una nova generació de xarxes socials nascudes directament per als dispositius mòbils, i de la qual també formen part Instagram, Foursquare i WhatsApp, entre altres.

Cozi. La xarxa social més bàsica és la que formen els membres d'una família, i Cozi és una plataforma digital amb la qual pares i fills comparteixen els seus calendaris d'activitats, les llistes de tasques pendents i el clàssic de totes les llars: la llista de coses que s'han de comprar. Com que té aplicacions mòbils, ningú podrà dir que no sabia que s'havien acabat els iogurts de la nevera.

Gogobot. Hi ha webs de recomanacions turístiques molt fiables, però d'altres tenen l'ombra dels interessos comercials. A Gogobot, els consells sobre els llocs que heu de visitar us els donen els vostres amics de Facebook que hi han estat abans. Un altre servei semblant és Dopplr –propietat de Nokia–, que s'autoqualifica com a "atles social" i té un punt fort: la vinculació amb LinkedIn per saber amb quins contactes professionals us trobareu a la vostra pròxima destinació.

Geonick. Una xarxa social nascuda aquest any a Barcelona –i disponible en català– per compartir interessos i afinitats amb persones properes. Els objectius potser no són tan específics com els de la resta de plataformes, però l'he inclosa perquè els seus promotors asseguren que protegiran la privacitat dels usuaris i que no hi haurà publicitat. El preu que cal pagar: 9,95 € a l'any.

ShareDesk. En una època en què cal buscar-se la vida, disposar d'un espai per treballar és cada cop més necessari. ShareDesk és un servei en què podeu oferir o buscar despatxos, sales de reunions o taules de treball equipades, ja sigui a canvi d'una compensació econòmica o de companyia, en molts casos més valuosa que els diners.

Swaapping. Viatgeu pel món sense gastar ni un euro en allotjament. A Swaapping trobareu des d'habitacions fins a cases senceres on us podeu estar de franc, però, a diferència d'altres xarxes com AirBnb, aquí no cal pagar res i les persones que ofereixen o demanen lloc són els vostres amics –o els amics dels vostres amics– de Facebook, cosa que afegeix una capa de confiança.

Finalment, en cas que els vostres interessos siguin tan particulars que ningú hagi pensat encara a dedicar-hi una comunitat digital, podeu fer-ho vosaltres mateixos. Ning és una plataforma per crear xarxes socials, amb totes les eines de comunicació que ofereixen els grans del sector, integració amb ells, possibilitats de personalització del disseny i la funcionalitat, fins i tot obtenció d'ingressos. Això sí, és un servei de pagament: a partir de 3 € al mes.

stats