BARCELONA

El Bicing elèctric s’implantarà a finals d’any amb 300 bicicletes

L’usuari pagarà per l’ús i un quota addicional anual de 14 euros

Barcelona tindrà Bicing elèctric a finals d’any. Després que Madrid i Sant Sebastià hagin implantat el servei amb diverses complicacions, la capital catalana farà una prova pilot que complementarà el Bicing actual. Des de l’executiu s’insisteix que no es tracta d’una substitució -com a mínim a curt termini-, sinó que es pretén que convisquin els dos serveis. “Es podria arribar a canviar en un futur, però considerem que és una bona aposta la combinació dels dos serveis”, va defensar ahir l’alcalde de Barcelona, Xavier Trias, durant l’acte de presentació. Tant és així que, tot i la diferència de velocitat de la bici tradicional i l’elèctrica, les dues compartiran el carril.

Es tracta del desplegament del que pot començar a ser el nou i definitiu model de Bicing per a la ciutat. La implantació s’iniciarà al desembre amb un total de 300 bicicletes elèctriques repartides en 45 estacions, 32 de les quals se situaran en aparcaments de la xarxa de B:SM, 8 en aparcaments privats i 5 a l’aire lliure en punts estratègics. Els aparcaments -va explicar el govern municipal- disposaran de vigilància per minimitzar el vandalisme. Actualment, la capital catalana ja té 250 punts de recàrrega per a cotxes i motos elèctrics, que es pretenen aprofitar per a l’ús de les noves bicicletes.

La prova pilot, fins al 2017

Per utilitzar el nou servei, s’haurà de pagar més que pel Bicing tradicional. Concretament, a més de pagar la quota (47,16 euros a l’any) caldrà pagar 14 euros addicionals. També s’haurà de pagar per l’ús, que costarà 45 cèntims la primera mitja hora i 80 cèntims les següents fraccions de 30 minuts, amb un màxim de dues hores. A l’Ajuntament el servei li suposarà una despesa de 5 milions d’euros i espera recaptar 650.000 euros a través dels abonaments, que es limitaran entre 7.000 i 8.000 usuaris. La prova pilot finalitzarà el 31 de març del 2017, coincidint amb la renovació del concurs per a la gestió del Bicing, i serà llavors quan es decidirà quin serà el model del futur. “Amb la introducció del Bicing elèctric es vol fer un pas més enllà i ser capdavanters en la definició d’un nou model de ciutat més intel·ligent i més sostenible”, va defensar Trias. L’alcalde va insistir que aquesta proposta queda emmarcada dins l’aposta de l’executiu per fer de Barcelona una smart city de referència.

Les bicicletes són de fabricació local, ergonòmiques i amb unes característiques de seguretat antivandàliques. El pes màxim que tindran serà de 23 quilos i podran arribar a una velocitat màxima de 25 quilòmetres per hora. El vehicle funcionarà amb una bateria de liti que anirà incorporada al xassís, i tindrà una vida útil de 20.000 quilòmetres d’ús amb 3.000 cicles. Es podrà carregar als ancoratges, que seran similars als actuals, però amb sistema elèctric. El vehicle trigarà un màxim de dues hores a carregar-se del tot. Aquesta prova pilot quedarà integrada en el sistema del Bicing i compartirà l’horari, el sistema informàtic i els serveis que s’ofereixen.

Madrid i Sant Sebastià, pioneres a l’Estat

Tot i que Barcelona va desplegar el Bicing el 2007, en el camp de les bicicletes elèctriques se li han avançat altres ciutats de l’Estat: Sant Sebastià i Madrid. La ciutat basca va posar en marxa el model el març del 2013 i la capital espanyola el mes de juny passat. De fet, el servei de les dues ciutats el gestiona la mateixa empresa concessionària: Bonopark. Al principi, els dos casos van registrar diverses complicacions d’implantació. Però el model de ciutat de Madrid i de Barcelona respecte a la bici és als antípodes. La primera ha apostat per les ciclovies i la segona pels carrils bici. Així, Madrid és l’última capital a implantar la xarxa pública de bicis, però ha sigut la primera a implantar la bici l’elèctrica.

Més continguts de

El + vist

El + comentat