TRÀNSIT
Societat 19/09/2014

Cinc caps de setmana sense morts a les carreteres

És el període més llarg des del 2007 i s’ha produït en dos dels mesos amb més mobilitat de l’any

Albert Solé
3 min
Un cotxe amb matrícula estrangera en una carretera catalana aquest estiu.

BarcelonaDes del 15 d’agost no hi ha hagut cap accident mortal a Catalunya en cap de setmana. Concretament, han sigut cinc dissabtes i diumenges seguits sense cap mort, un fet que no s’havia produït mai. Segons dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT), des del 2007 no hi havia hagut un període tan llarg de caps de setmana sense males notícies -el 2011 i el 2012 hi va haver ratxes de quatre de seguits-. D’abans del 2007 no n’hi ha dades, però els morts de trànsit en dies festius eren el triple que en l’actualitat.

Aquesta dada és un indicador més que la reducció dels accidents a les carreteres catalanes és una constant des de fa molt temps. “Un accident greu avui ens pot alterar les estadístiques, però no les polítiques”, explica a l’ARA el director del SCT, Joan Josep Isern. La realitat és que el 2014, en els períodes en què hi ha hagut més vehicles a les carreteres, els resultats han sigut òptims. En els quatre dies festius de Setmana Santa no hi va haver cap mort; en els tres dies del pont de Santa Maria (15 d’agost) tampoc -l’any passat, va haver-hi 10 morts-; i el mes de vacances per excel·lència, l’agost, va ser el que va registrar menys accidents mortals de la història, amb 10. El cap de setmana del 13 i el 14 de setembre va ser el cinquè sense morts de trànsit, una ratxa que va començar precisament el pont d’agost, i que ha coincidit amb dos dels mesos amb més cotxes a la carretera els dissabtes i els diumenges de tot l’any, a més de l’augment de la mobilitat general amb el parc mòbil més envellit. “Per què passa? No hi ha cap fórmula matemàtica. Si la tingués, l’aplicaria sempre”, admet Isern, que afegeix: “La reducció d’accidents mortals és evident, i els factors són múltiples, com que els conductors són molt més prudents, però també la política de formació, educació i informació de Trànsit des de fa temps”.

Reducció de dos terços en 6 anys

Fa anys que els caps de setmana han deixat de ser sinònim de morts de joves al volant per excés d’alcohol. Segueixen havent-hi morts, però molts menys, gràcies a l’augment dels controls policials, la duresa de les multes i la conscienciació dels conductors. El 2005 van morir 181 persones a les carreteres en cap de setmana, l’any següent van baixar fins a 140, però el 2007 van tornar a pujar fins als 147. Des de llavors, el descens ha sigut constant, fins que el 2013 es va tancar amb 58 morts de trànsit en dissabte i diumenge (dos terços menys que 6 anys abans). Un altre factor important d’aquest descens ha sigut la crisi: “El canvi de tendència el vam notar amb la crisi, perquè la gent sortia menys els dies de festa, però el 2013 va tornar a repuntar la mobilitat i la tendència de reducció de la mortalitat es manté”, apunta Isern.

Tres motoristes morts en 4 dies a Barcelona

Ahir va morir la tercera persona en un accident de moto a Barcelona des de dilluns. Va ser la passatgera d’una motocicleta, i el conductor va ser detingut perquè anava begut. “Tenim un problema amb els vehicles de dues rodes”, admet el cap de la unitat d’accidents de la Guàrdia Urbana, Manuel Haro, que també demana prudència. El 2014 han augmentat un 5,10% els accidents de moto respecte al 2013, i ja hi ha hagut 13 morts.

stats