INFRAESTRUCTURES
Societat 04/05/2012

Clam de Tarragona per ser competitiva

Tarragona no vol esperar més. L'empresariat reclama a l'Estat que es desencalli la construcció del tercer rail ferroviari entre el port i Castellbisbal per treure més rendiment al trànsit de mercaderies.

Dani Revenga
2 min
El tercer rail ferroviari ha d'unir el port de Tarragona i Castellbisbal.

TARRAGONA.La crida que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va fer dimarts a Tarragona a les empreses de la zona perquè fessin pressió en favor de l'anomenat tercer rail ferroviari , ha obtingut una resposta unànime. De fet, els sectors econòmics de les comarques tarragonines ja fa mesos que reclamen al ministeri de Foment aquesta infraestructura, un eix ferroviari en ample de via europeu que permetria distribuir les mercaderies des del sud de Catalunya cap al centre del continent.

El sector industrial més important de la demarcació, el químic, és el que s'ha posicionat més rotundament. El president de l'Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT), Joan Pedrerol, té clar que la connexió ferroviària amb Europa és "bàsica" per a la competitivitat de les empreses i també per al seu desenvolupament futur, ja que quan es planifiquen inversions internacionals el transport de mercaderies és fonamental. El polígon petroquímic de Tarragona és el més important del sud d'Europa i la reivindicació de la connexió ferroviària amb el centre del continent té un suport unànime. Fins i tot dos pesos pesants, les multinacionals alemanyes BASF i Bayer, ja estan construint les seves pròpies estacions, que connectarien amb aquest tercer rail. La resta del teixit empresarial tarragoní tampoc té dubtes. Les cambres de comerç de Tarragona i Reus, així com la patronal CEPTA, ja han expressat en reiterades ocasions el seu suport al tercer rail ferroviari.

Aprofitar la línia existent

La proposta que defensa la Generalitat suposaria la construcció d'un tram entre Tarragona i Castellbisbal, des d'on la connexió amb França ja existeix. Per fer-lo realitat, no caldrien grans inversions, ja que s'aprofitaria la línia existent. El seu cost s'estima en uns 180 milions d'euros i podria estar enllestit el 2015. Hi circularien 12 trens diaris en cada sentit i es podrien transportar fins a 2,6 milions de tones de mercaderies, l'equivalent a 340 camions. La Generalitat assegura que la infraestructura seria rendible i que es podria construir amb fórmules de finançament público-privat.

La proposta, però, no ha obtingut de moment el suport de la ministra de Foment, Ana Pastor, que opta per recuperar la línia Reus - Roda de Barà, inclosa en el corredor mediterrani. La Generalitat i el territori veuen inviable que aquesta obra, molt més complexa, pugui estar enllestida abans de deu anys. El ministeri es nega a construir una infraestructura parcialment provisional quan ja hi ha planificat el corredor. El president de l'AEQT, Joan Pedrerol, ofereix una solució al debat generat: "Mentre es decideixen, es podrien començar les obres des de Castellbisbal cap al sud; això enviaria un missatge positiu als centres de decisió internacional de qui depèn el desenvolupament futur de les nostres activitats".

stats