AUTOMOCIÓ
Societat 09/12/2014

Cotxes intel·ligents: comença la cursa pel control de les dades

El 2017 tots els vehicles nous estaran connectats a internet, però encara no hi ha cap regulació

Albert Solé
4 min

BarcelonaEn un futur molt pròxim (2017) tots els cotxes ens avisaran quan estiguin a punt de patir una avaria, ens informaran del trànsit en temps real, detectaran objectes a la carretera o la frenada brusca d’un cotxe uns metres més endavant que l’ull humà encara no haurà vist i ens recomanaran els aparcaments i les gasolineres pròximes més barates. La connexió a internet permetrà al conductor rebre molta informació -i també entreteniment com música, vídeos o xarxes socials- que millorarà la conducció, però alhora també enviarà dades sobre la nostra manera de conduir i els llocs que visitem regularment. A qui pertanyen aquestes dades? ¿El propietari del cotxe les podrà controlar i les podrà cedir com i a qui vulgui?

Es tracta d’unes preguntes que encara no tenen resposta perquè actualment els cotxes amb connexió a internet -els anomenats cotxes intel·ligents o smart cars - representen un percentatge molt petit del parc mòbil, però aviat la llei s’hi haurà de posar. A partir del 2017 tots els cotxes nous hauran d’incorporar la tecnologia de l’ e-call, que implica obligatòriament la connexió a internet. Quan un vehicle tingui un accident, en què els ocupants poden quedar ferits de gravetat, el cotxe automàticament farà una trucada al 112 -el número d’emergències- i enviarà la localització exacta i informació dels danys que hagi patit el vehicle.

Actualment alguns fabricants ja inclouen sistemes similars privats (un 17% dels cotxes els tenen), però la Unió Europea ja ha elaborat el sistema d’e-call estàndard i les marques estan en procés d’homologació, encara que no totes ho tenen clar. A més, aquesta setmana la directora de la DGT, María Seguí, va avançar que potser la UE ajornava un altre cop la posada en marxa d’aquest sistema de seguretat. Aquesta futura obligació de la UE fa que tots els fabricants ja s’estiguin preparant per a aquesta revolució tecnològica, encara que n’hi ha alguns que ja la inclouen en alguns models de gamma alta. El que sí que està una mica més generalitzat són els cotxes que es connecten a l’ smatphone personal del conductor, cosa que permet fer servir totes les aplis a través dels comandaments del volant o per veu, com ara escriure correus i missatges.

La FIA i el RACC, en alerta

Actualment algunes de les marques que venen cotxes amb connexió a internet fan signar una clàusula al comprador mitjançant la qual cedeix les dades al fabricant, que les utilitza com vol. La Federació Internacional d’Automobilisme (FIA) i el RACC fan una crida a regular l’ús d’aquestes dades, perquè creuen que si no es fa les marques acabaran revenent l’accés a aquesta valuosa informació, que és un negoci ingent, o optaran per restringir-la i convertir-la en una mena de monopoli. La FIA ha penjat un vídeo a la xarxa en què intenta informar l’usuari dels perills de cedir les dades que genera el cotxe sense saber quin ús se’n farà, i en què reclama als organismes competents que regulin aquest negoci.

“La fina línia que encara no està regulada és com gestionar la privacitat d’aquestes dades, el big data, perquè no han de ser necessàriament les marques les que proveeixin al propietari els serveis a través de les dades que genera”, explica a l’ARA Josep Laborda, responsable de projectes tecnològics de la Fundació RACC. Hi ha un exemple clar que demostra que les dades que genera -i generarà massivament a partir del 2017- un cotxe intel·ligent són una font de negoci comercial: un vehicle té molts sensors capaços de saber quan una peça està a punt de trencar-se o si hi ha perill d’avaria imminent: qui controli aquesta informació podrà oferir en exclusiva els serveis de taller mecànic, propis o recomanats, al propietari.

La FIA i el RACC recomanen a l’usuari que sigui conscient de quines dades genera i a qui les cedeix i quin ús se’n farà, però també demanen a les autoritats que ho regulin. Volen que el propietari del cotxe pugui donar els seu consentiment a cedir les dades, i que això no afecti el nivell de serveis que rep. A més, el propietari hauria de tenir dret a canviar de proveïdor de serveis i d’adaptar-lo a les seves necessitats. Reclamen que la regulació arribi abans que s’hagi estès aquesta tecnologia i que no sigui massa tard.

Un cop conquerits els telèfons mòbils i transformats els ordenadors en tauletes, els cotxes són el següent terreny que volen conquerir Google i Apple. De moment cada operador ha arribat a acords amb alguns fabricants perquè facin servir el seu sistema operatiu, però la guerra encara no ha començat.

Què es pot fer?

Seguretat

Amb l’ e-call instal·lat, quan el cotxe té un accident envia una trucada d’emergència de manera automàtica, amb la localització i els danys. Quan tots els vehicles estiguin connectats, es detectaran a distància, i si un fa una frenada brusca enviarà un senyal als que el precedeixen. També detectaran objectes o vianants que es puguin creuar inesperadament.

Entreteniment

Es pot escoltar música online, les ràdios de tot el món i fer ús de les xarxes socials com Twitter i Facebook. També es poden veure vídeos en streaming, però aquest servei només funciona amb el cotxe aturat per motius de seguretat.

Informació

El control per veu pot llegir els missatges i correus electrònics, i el conductor els pot contestar també amb la veu. Pot rebre la informació del trànsit en temps real a través del navegador i saber on estan situats els radars, a més de les benzineres i els aparcaments pròxims més barats.

Quines dades genera?

Avaries

Els sensors del cotxe poden detectar quan una peça està desgastada o a punt de trencar-se, i, per tant, també una avaria futura. Si el cotxe envia aquesta informació, qui controli aquestes dades pot oferir els serveis de taller mecànic abans que el cotxe s’espatlli.

Conducció

Amb el cotxe connectat es pot saber com és el conductor, si va sovint per autopista o carretera secundària, si corre més o menys, si aparca en un pàrquing cobert. Amb aquesta informació les asseguradores poden oferir els seus serveis personalitzats. Algunes ja ho fan -amb permís explícit del client-, i d’altres ho estan estudiant.

Hàbits

El cotxe connectat també sap a quina gasolinera va el propietari habitualment, en quins restaurants menja i molta més informació sobre els seus hàbits, que pot ser molt valuosa per a fins comercials.

stats