INFRAESTRUCTURES
Societat 02/10/2014

L’abisme entre Barajas i el Prat

Vila retreu a Foment que financi un nou enllaç en tren a Madrid quan la connexió amb l’aeroport s’ha de fer amb fons privats

i
Joan Serra
2 min

BarcelonaA l’aeroport de Barajas hi arriba el metro, la xarxa de Rodalies i, properament, també un tren llançadora. Això és el que preveuen els pressupostos de l’Estat per al 2015, que inclouen una partida que voreja els 40 milions d’euros per finançar la nova connexió entre Madrid i el seu aeroport. Mentrestant, Barcelona encara no disposa d’un enllaç ferroviari amb el Prat i la Generalitat ha hagut de trobar una fórmula amb l’ajuda del sector privat per accelerar l’arribada del tren a l’aeroport, després d’acumular negatives del ministeri de Foment per calendaritzar la inversió pública. La infraestructura del tren llançadora al Prat -un projecte que ja va rebre el vistiplau de la ministra Ana Pastor- es pagarà amb fons privats i l’operador rebrà la concessió del servei, que podria entrar en funcionament el 2017. Ara mateix, aquest és l’abisme entre els aeroports de Barajas i el Prat, entre Madrid i Barcelona.

Els nous pressupostos de l’Estat, presentats dimarts, destinen a Catalunya un 9,5% de tota la inversió territorialitzada, una dècima menys del que s’hi va destinar en els comptes del 2014 (9,6%), que llavors ja contenien un 25% de retallades en inversió. Es tracta del percentatge més baix d’inversió estatal dels últims 17 anys. El Govern va verbalitzar ahir el seu malestar per la confecció dels comptes en matèria d’infraestructures. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va posar l’exemple de la connectivitat amb Barajas per retratar el greuge que pateix la Generalitat i va retreure a la ministra de Foment que no complís el que havia expressat en seu parlamentària. “Són massa menyspreus, és absolutament inadmissible”, va raonar Vila al Parlament.

El conseller va qualificar els pressupostos de “decebedors i discriminatoris” -vegeu més informació a la pàgina 26- i va lamentar que castiguin els territoris de l’arc mediterrani quan “haurien de ser regions tractores per consolidar la sortida de la recessió”. De fet, els comptes estatals per al pròxim exercici destinen més de 2.400 milions d’euros a la xarxa d’alta velocitat, més del doble del que l’Estat destinarà l’any que ve a Catalunya (1.072,29 milions), amb inversions importants a Galícia i Castella i Lleó. “És un pressupost que s’obsessiona amb l’alta velocitat espanyola”, va apuntar Vila. Mentre que aquesta xarxa acumula recursos públics, el document d’actuacions prioritàries a Rodalies que el departament de Territori va pactar amb Foment -per un valor inicial de 306 milions d’euros- no ha sigut atès com el Govern hauria desitjat. Per a l’exercici 2015 només s’hi ha comptabilitzat una partida d’uns 30 milions. “Ho han demorat”, van admetre ahir portaveus de la conselleria. Tanmateix, a Catalunya arribaran 153 milions al conjunt de la xarxa de Rodalies per a altres actuacions planificades per Foment.

stats