INFRAESTRUCTURES
Societat 05/08/2013

Passeig de Gràcia: llum al final del túnel

L'estrena de les obres de reforma de la cèntrica estació de Barcelona es farà abans de finals d'any

Gemma Sànchez
3 min

Barcelona.Poques vegades unes obres de tanta envergadura generen tant consens i satisfacció. La reforma integral del vestíbul de l'estació de Passeig de Gràcia, a Barcelona, manté cap per avall aquest punt neuràlgic de la capital catalana -a la cruïlla amb el carrer Aragó-, però les molèsties entre els passatges i els comerciants de la zona queden compensades pel resultat que se n'espera. Fa més d'un any que Adif va avisar els passatgers que els quedaven setze mesos d'obres per poder tenir una estació completament nova. L'objectiu era invertir 12 milions d'euros per instal·lar escales mecàniques i ascensors i, sobretot, duplicar l'espai del vestíbul. "Horrorosa", "lamentable" i "vergonyosa" eren descripcions que es repetien entre usuaris i veïns dels carrers del voltant per definir el vestíbul que va tancar les portes el maig de l'any passat.

Avui les obres continuen obligant els 43.000 passatgers diaris a recórrer itineraris alternatius quan baixen del tren. No poden utilitzar les sortides del passeig de Gràcia, ni els túnels per fer transbordament al metro. A molts treballadors i estudiants això els va fer canviar el camí rutinari. Centenars de turistes van de corcoll per saber on són els emblemàtics edificis de Gaudí com la Pedrera, que abans es trobaven davant quan utilitzaven les escales principals, ara tancades. I els comerciants de la zona pateixen aglomeracions de gent a les voreres, problemes de pols i una lleugera davallada de clients. Amb tot, la balança es decanta sempre cap als beneficis que esperen rebre un cop acabin les reformes. Aquestes obres s'emmarquen dins un projecte ambiciós de l'alcalde Xavier Trias per rentar la cara a llocs emblemàtics de la ciutat. En el cas del passeig de Gràcia, Trias el vol convertir en un espai premium , i la reforma de l'estació de Renfe n'és el primer pas.

Estrena abans del 2014

Adif preveia estrenar estació aquest setembre, però ja ha reconegut que és impossible complir-ho. Fonts de la companyia ho justifiquen amb els reiterats episodis de pluja que hi va haver a la primavera, que van complicar les feines d'excavació i d'obra. El retard els fa ser prudents a l'hora de fixar una nova data, malgrat que els usuaris demanen una mica de concreció. Mentrestant, l'única promesa que fa Adif és anunciar que la reforma estarà llesta abans que acabi l'any. Els veïns i comerciants de la zona així ho esperen. Saben que no els queda més remei que passar un segon estiu entre pols, tanques i sorolls, però no volen que les obres s'allarguin eternament. El president de l'Associació Amics de Passeig de Gràcia, Lluís Sans, demana que "al novembre hagi acabat l'afectació al carrer per no haver de patir un altre cop durant la campanya de Nadal". Sans reconeix que la convivència amb aquestes reformes està sent molt més plàcida que els tres anys d'obres que van haver de suportar durant la construcció de l'intercanviador de metro i de Ferrocarrils a Diagonal.

Més espai, menys frau

Amb la reforma de l'estació, Renfe i Adif no només esperen que millori la comoditat i les facilitats d'accés. També volen tallar d'arrel un dels punts de frau més habituals. Amb l'ampliació del vestíbul de Passeig de Gràcia es canviaran les màquines de control d'accés i de sortida de l'estació. Això vol dir que les tanques deixaran d'obrir-se automàticament i serà obligatori validar el bitllet per poder sortir del vestíbul. Fins ara, molts passatgers viatjaven a Barcelona amb bitllets d'una sola zona malgrat que feien desplaçaments més llargs. Renfe assegura que no té el detall de passatgers que fins ara burlaven la quantitat de zones que havien de pagar fins a Passeig de Gràcia, però la Plataforma per la Promoció del Transport Públic reconeix obertament que aquest és un frau habitual i celebra que la nova estació serveixi per aturar-ho.

stats