TRÀNSIT
Societat 05/07/2014

Trànsit demana prudència als motoristes i seny als conductors

Els accidents de moto no baixen i són la primera preocupació

Albert Solé
3 min

BarcelonaLes motos i els motoristes són els protagonistes de la campanya de premsa -televisió, ràdio i mitjnas escrits- de prevenció d’accidents del Servei Català de Trànsit d’aquest estiu. Sense ànim de criminalitzar un sector, el departament d’Interior fa temps que detecta que, mentre que la tendència general de morts a les carreteres va a la baixa, les dels motoristes va en alça. En el primer semestre del 2014 han mort 20 motoristes (un 28% de les 70 víctimes mortals en aquest període), quan l’any passat en els sis primers mesos en van morir 16.

El conseller Ramon Espadaler afirma: “Fa temps que no amaguem la preocupació per aquest tema i calia una campanya de sensibilització”. Per aquest motiu Trànsit ha volgut fixar-se en aquest col·lectiu per a la campanya d’estiu, però fugint d’estigmes: “L’anunci té un doble objectiu: que els motoristes condueixin millor i que els conductors dels cotxes es fixin més en les motos, que no sempre són les culpables”. Els accidents amb motos implicades tenen múltiples factors, i un és l’envelliment d’aquests vehicles. Si des de Trànsit s’alertava fa temps que era un problema que el 60% dels cotxes que circulen tenen més de 10 anys d’antiguitat, en el cas de les motos el 60% en tenen més de 15. Trànsit té el perfil de l’accident de moto força definit: sortides de via, en carreteres secundàries i amb un motorista d’entre 45 i 55 anys amb una moto de gran cilindrada.

Un estiu amb més cotxes

El Servei Català de Trànsit (SCT) ja ha posat en marxa el dispositiu especial per a la campanya d’estiu, que aquest any es preveu una mica més complicada a causa de l’augment de la mobilitat, és a dir, més desplaçaments de cotxe que l’any passat. A l’AP-7 compten un augment del 2,5% de cotxes respecte al 2013, mentre que els caps de setmana del juliol i l’agost pot augmentar un 1,5%. Amb aquesta previsió, el SCT s’ha marcat el repte de reduir el nombre de morts a les carreteres aquest estiu, ja que el mes d’agost passat va ser especialment negre, amb 21 morts. Aquest any el pont del 15 del d’agost serà més curt, ja que la festivitat cau en divendres i no dijous, cosa que va convertir aquells quatre dies en els pitjors de tot l’any, amb 12 víctimes mortals. El conseller d’Interior, Ramon Espadaler, explicava ahir que, tot i que estaran preparats per a les operacions de sortida i d’entrada de vacances a les autopistes, el focus principal el posaran en els desplaçaments curts per carreteres secundàries, que és on es produeixen la majoria d’accidents greus a l’estiu.

Per culpa d’un mes d’agost del 2013 molt dolent, i també un mes de desembre pitjor (24 morts), el segon semestre de l’any passat va ser dels més negres dels últims anys, amb 100 morts, que Espadaler va destacar sobretot en comparació amb el primer semestre, amb 68.

Cinc hores de retards a Rodalies per un cable

Els usuaris de Rodalies ahir van patir retards important quasi durant tot el dia per dos motius diferents. Al matí la culpa la va tenir la forta pluja que havia caigut a la zona de Barcelona durant la nit, i a la tarda va ser un cable tallat entre les estacions de Garraf i Castelldefels, que els tècnics d’Adif van detectar durant les revisions que efectuen cada vegada que hi ha una avaria elèctrica. Aquest tall podria haver malmès el pantògraf i al mateix temps causar danys a la catenària fins a Bellvitge, on el tren es va aturar. Adif apuntava ahir com a hipòtesi un intent de robatori. Al matí els retards van arribar als 20 minuts, però a la tarda fins als 40 -els trens Regionals i Llarga Distància van haver de ser desviats per Vilafranca-, i no es va recuperar la normalitat fins al vespre.

stats