MOBILITAT

Vila: “L’1 de gener no augmentaran les tarifes del transport públic”

El conseller de Territori avança que els bitllets mantindran el mateix preu el 2015

Un 2015 sense pujades al transport públic, després d’exercicis consecutius en què els usuaris s’han hagut de rascar la butxaca més del que haurien volgut. “L’1 de gener no augmentaran les tarifes [del transport públic] a Catalunya”, va revelar ahir el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, en una entrevista a l’ARA [vegeu pàgina 6]. La congelació de preus s’aplicarà a tots els bitllets de la xarxa de metro i autobús de l’àrea metropolitana de Barcelona, a les línies d’autobusos interurbans del país, als Ferrocarrils de la Generalitat i als serveis de Rodalies i Regionals de Renfe. Vila va detallar ahir que els ciutadans no han de témer un nou encariment en el cost dels bitllets. La decisió, resultat del diàleg entre les diverses administracions en les últimes setmanes, s’haurà de validar de manera definitiva en el consell d’administració de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) que es farà la segona quinzena de desembre.

El punt d’inflexió que ha facilitat l’escenari de congelació de tarifes -es consoliden, això sí, les pujades dels últims exercicis-és el pacte firmat dimarts per refinançar el deute de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB). L’ATM -on hi ha representants del Govern, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona- i set entitats bancàries van firmar un crèdit sindicat de 472,3 milions d’euros per rescatar el transport públic i refinançar una part del deute acumulat fins al 2013, que puja a 542 milions. L’acord també permetrà cobrir les necessitats dels exercicis 2014, 2015 i 2016. El crèdit s’haurà de retornar entre el 2017 i el 2031.

Dimarts es van firmar dos acords més que han de permetre equilibrar els ingressos i la despesa entre el 2014 i el 2016. D’una banda, un nou conveni de finançament en què les administracions es comprometen a incrementar les seves aportacions al transport públic. I, de l’altra, nous contractes programa en què els operadors acorden reduir les necessitats de subvenció aplicant mesures de contenció de la despesa. “És una operació històrica, perquè això ha evitat el col·lapse del sistema del transport metropolità de l’àrea de Barcelona. I, en aquest sentit, l’alineació de tots [les administracions] és molt rellevant”, va expressar el conseller en l’entrevista a l’ARA.

Increment de viatgers

L’oxigen financer que suposa el pacte visualitzat dimarts se suma a l’increment de l’aportació anual de l’Estat per pagar el transport públic -cinc milions d’euros- i a una recuperació de la demanda del transport públic. El nombre de viatgers està repuntant després dels descensos provocats per la crisi econòmica, segons es desprèn de les dades publicades aquesta setmana per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), que abasten fins al mes de setembre. El metro i els autobusos de Barcelona han recuperat gairebé cinc milions de viatgers des de principis d’any respecte al mateix període de l’any passat. Així, mentre que del gener al setembre del 2013 van tenir 413,6 milions d’usuaris, entre els mesos de gener i setembre del 2014 n’han tingut 418,5 milions. El creixement respecte a l’any passat és d’un 1,2% tant al metro com a l’autobús. Aquest increment de la demanda ha completat l’escenari que permet plantejar el manteniment de preus per a l’exercici 2015.

La congelació de tarifes està deslligada de la negociació per aprovar els pressupostos de l’Ajuntament de Barcelona per a l’any que ve. L’alcaldable del PSC, Jaume Collboni, havia exigit a l’alcalde, Xavier Trias, que per facilitar la validació dels comptes municipals del 2015 s’apliqués una rebaixa dels preus del transport públic. Portaveus del departament de Territori van apuntar ahir que un canvi més ambiciós del que s’ha plantejat -com una reducció de les tarifes- requeriria un esforç financer de l’administració que prengués aquest acord. Trias ha defensat en les últimes setmanes una congelació del preu dels bitllets.

Stop Pujades reclama tornar als preus del 2013

“La notícia, si es confirma, és bona”. Aquesta va ser la reacció de la plataforma Stop Pujades després que Santi Vila anunciés la congelació de les tarifes del transport públic per al 2015. Però Ariadna Coten, portaveu de l’organització, va deixar clar ahir que la seva reivindicació continua sent tornar als preus que hi havia el 2013. “Cal tenir en compte que l’any passat ja van pujar un 5%. Estan molt per sobre de l’IPC”, va dir. Stop Pujades va presentar ahir l’informe de la Taula Popular del Transport Públic sobre les “ombres i dubtes” de la T-Mobilitat (el nou títol de transport). Demanen més transparència en el projecte i critiquen que es privatitzi un altre servei públic.

El + vist

El + comentat