TENDÈNCIES

Reviu l'estil de la Generació X

Els anys 90 estan de moda. La dècada en què van morir Lady Di i Kurt Cobain i en què es va escoltar la música en 'walkman' i en CD, és ara una font d'inspiració recurrent per a dissenyadors, bloguers i artistes

Del tupè del Brandon i del Dylan, els nois guapos i rebels de Beverly Hills, a les carpetes forrades amb Jon Bon Jovi, Mark Wahlberg, Brad Pitt o Rob Lowe. En la dècada dels 90, aquells anys en què les cassets es rebobinaven amb ajuda d'un bolígraf Bic, vam passar per l' acid house el grung e, el brit pop i el ritme bakalao de Chimo Bayo. Eren els anys de les top models i de les Mamachicho, d'acabar els deures tard per mirar sèries com Twin Peaks o Melrose Place i d'anar de colònies amb l'escola i ballar la lenta de Roxette amb el noi més guapo de la classe. Per esmorzar hi havia un got de llet amb galetes i per berenar una torrada de pa amb xocolata amb la revista Súper Pop al costat. Les corbates impossibles de Carrascal i les corbates de llacet de Josep Maria Bachs van marcar un abans i un després en la televisió, com també ho van fer sèries i programes com Els jove s i Bola de drac, i expressions com el " Saben aquel que diu...? " de l'Eugenio o el " ¿comooor? ", el " jarl! " i el " ¿te da cuen? " del Chiquito de la Calzada. Ara el món de la moda i de la literatura s'inspiren en els anys 90, enlluernats per les icones i l'estil dels últims representants de l'anomenada Generació X , que van viure l'adolescència en aquella dècada.

El boom literari

Jorge Díaz i Javier Ikaz són els autors del llibre Yo fui a EGB, que ja va per la setena edició i que està causant furor. Després de l'èxit viscut a Facebook, amb més de 700.000 seguidors, i el blog www.yofuiaegb.com, premiat en la passada edició dels Premios Bitácoras, una editorial els va contactar per fer un llibre sobre la seva generació, la dels 90. "Amb aquest llibre hem volgut rescatar sensacions: el moment en què arribaves al poble per passar-hi tot l'estiu, quan t'acostaves per primera vegada a la persona que t'agradava per demanar-li per sortir, quan et donaven la paga i sorties corrents per anar a comprar gominoles...", expliquen els autors d'aquest llibre ple d'anècdotes, imatges, mites i símbols de l'època. Tots dos coincideixen a triar el naixement d'internet com l'esdeveniment d'aquella dècada. "L'ús d'internet en l'àmbit domèstic encara estava molt lluny del que suposa avui, però aquelles primeres connexions eren màgiques. Havies de passar aquell interminable cable per tota la casa fins a arribar al telèfon. I aquell soroll infernal del mòdem que et delatava quan t'estaves connectant t'obria una finestra a tot un món per descobrir".

I és que en moments de revival, els anys 90 són un potent imant, tal com afirma Popy Blasco, periodista, bloguer i autor del llibre Yo fui teen en los 90, també amb una acollida excel·lent. "Els 90 van ser els anys de les camises de quadres i de l'estètica grunge, de la rebel·lia inconformista, de començar a avorrir-nos de tenir-ho tot. Ens preparàvem per ser joves encara que sobradament preparats..." El llibre de Popy Blasco fa tot un recorregut pels 90 analitzant les tendències, virtuts i defectes d'aquesta època, i és tot un homenatge a "la generació que ho va tenir tot". Perquè, raona, "els que hem crescut en aquella dècada ho hem viscut tot: hem jugat a bales i a la Wii, hem gravat cassets verges i hem tingut iPod. Teníem una tele en blanc i negre a la cuina i ara mirem les sèries per l'iPad".

Una estètica que reviu

Els anys 90 ja són vintage. L'estètica grunge i les camises de quadres de Kurt Cobain, les caçadores biker de pell que lluïa Johnny Depp i les plataformes i els tops ensenyant el melic de les Spice Girls s'han convertit en símbols estètics d'aquella generació que avui la moda rescata i actualitza. Van ser uns anys d'extrems oposats: des dels estampats geomètrics i els colors forts fins als patrons més sobris de firmes com Calvin Klein i Jil Sander. Ara a les botigues vintage i a les cases de subhastes es poden pagar xifres desorbitades pels vestits de Versace o per unes ulleres de sol de Chanel de moda aquells anys.

Era l'època daurada de la moda texana. Els pantalons texans es van portar de totes les maneres: acampanats, estrets, gastats... i eren la peça de fons d'armari imprescindible a partir de la qual es construïen els diferents looks, sovint combinats amb camises de quadres o dessuadores XXL amb els logotips de firmes com Levi's i Liberto. Encara que els texans mai han deixat de ser una peça clau, ara tornen amb més força que mai, sobretot els de cintura alta i els boyfriend jeans, gastats, una mica amples i amb els baixos arremangats. Les camises texanes i, sobretot, les jaquetes texanes gastades i oversize es veuran moltíssim aquesta primavera, com també els crop tops (samarretes, camises i tops curts), les botes Dr. Martens i les Panama Jack i les dessuadores amb missatges Peace & Love. Preparats per a aquest revival?

El + vist

El + comentat