CRISI EL REPTE DEL CONEIXEMENT
Dossier 05/05/2013

Objectiu: que els alumnes d'ESO sàpiguen què és l'IRPF

Un centenar d'escoles de tot Catalunya fan un taller d'economia pràctica bàsica

Albert Solé
3 min
Isabel Lara, assessora financera d'un banc, explicant als alumnes de 4t d'ESO del Col·legi Jesús Maria de Barcelona la diferència entre el salari brut i el net.

BarcelonaDiferenciar el que és un salari brut i un de net, el que és un targeta de crèdit i una de dèbit, com escollir un número PIN secret, com demanar un crèdit o una hipoteca sense enganxar-se els dits, o com anar a comprar al supermercat i saber quina és la millor oferta. La majoria de nosaltres hem après aquests conceptes de grans, a força d'enfrontar-nos a la realitat, i d'equivocar-nos, perquè a l'escola ningú no ens ho va ensenyar. L'Institut d'Estudis Financers (IEF) vol pal·liar aquest dèficit i ha posat en marxa uns tallers (EFEC, Educació Financera a les Escoles de Catalunya) pioners a l'Estat destinats als alumnes de quart d'ESO perquè quan acabin l'educació obligatòria tinguin uns conceptes econòmics bàsics per enfrontar-se a la vida real i prenguin consciència de l'ús dels diners.

L'ARA ha estat en un d'aquests tallers -cinc classes diferents d'una hora cada una, entre el març i el maig-, en què una assessora financera d'un banc, Isabel Lara, explicava a nois i noies de 15 i 16 anys les parts d'una nòmina, i per a què serveix la quantitat d'IRPF que li pren l'Estat, i per a què serveix la quota a la Seguretat Social. Lara admet que aquesta és la part que més sorprèn sempre a tots els alumnes perquè molts ho desconeixien, però també els expliques moltes altres coses pràctiques, com per exemple com comprar per internet sense ensurts, o la compra intel·ligent: que encara que surti més barat per unitat comprar 36 brics de llet en un pack , en el fons és més car perquè segurament caducaran abans de consumir-los tots.

De 8 a 106 escoles

L'Institut d'Estudis Financers (IEF) és l'impulsor d'aquest projecte EFEC, recomanat per la Comissió Europea. L'any passat en van fer una prova pilot -amb subvencions europees- a només vuit escoles catalanes, i el resultat i l'acceptació van ser tan favorables que la IEF va decidir mirar d'ampliar-lo buscant col·laboradors. Per una banda, han comptat amb el ple suport entusiasta dels departaments d'Economia i d'Ensenyament de la Generalitat per mirar d'arribar al màxim d'escoles possibles, i també amb la de tres entitats financeres: BBVA-Unnim, CaixaBank i Banc Sabadell. Els bancs no només fan una aportació econòmica -a canvi de res, ja que no poden fer publicitat ni el seu nom apareix en cap del material que es reparteix a les escoles-, sinó que posen treballadors de les seves entitats, en actiu o prejubilats, per fer de professors voluntaris, com és el cas d'Isabel Lara. Gràcies a l'impuls d'aquesta segona edició, han pogut arribar a portar l'EFEC fins a 106 escoles de tot Catalunya o, dit d'una altra manera, a 7.000 alumnes, un 10% aproximadament del total. "Donem més informació amb díptics als alumnes perquè volem que els portin a casa i ho debatin amb els pares. Volen que l'educació financera arribi també als pares i s'escampi com una taca d'oli", explica Sílvia Mitjavila, responsable d'organització del projecte EFEC. Mitjavila recorda que les sensacions i el feedback que reben dels alumnes i les escoles són boníssims, i confia que el projecte continuï l'any que ve, i fins i tot s'ampliï a més escoles per arribar encara a més alumnes.

Aquesta és un tipus d'assignatura que no està dins el currículum escolar encara, però que precisament aquesta setmana un professor d'Esade, Gerard Costa, ha reclamat que seria necessari incloure-l'hi. Segons desvelava un informe de l'Observatori de Consum, només una de cada deu famílies té un control de les despeses mensuals de casa i, per tant, no pot estalviar perquè no sap com fer-ho.

stats