MEDI AMBIENT

Arriben a Mallorca 3.500 tones de fems tot i la decisió d'aturar-ne la importació

Els vaixells continuaran arribant fins que el Consell revoqui de forma definitiva les autoritzacions que permeten incinerar 50.000 tones de residus de fora

Malgrat que el Consell de Mallorca ha iniciat els tràmits per acabar amb la importació de residus, aquest dimecres s'han reiniciat les operacions que s'havien aturat durant l'estiu i han arribat al Port d'Alcúdia 3.500 tones més de residus procedents d'Irlanda del Nord. En total hi ha autoritzades, per part dels anteriors responsables del PP, operacions per importar fins a 50.000 tones de residus per ser incinerats a la planta de Son Reus, a Palma. El Consell ha obert el procés per aturar-ho, però els tràmits es podrien allargar uns dos mesos, durant els quals continuaran arribant vaixells no només des d'Irlanda del Nord sinó també des d'Itàlia.

La consellera insular de Medi Ambient, Sandra Espeja (Podem), va atribuir l'arribada del vaixell a les autoritzacions concedides pels responsables del PP, però va insistir que el procés iniciat per la nova majoria progressista per revocar aquestes autoritzacions suposarà que no arribin les 50.000 tones inicialment previstes i que Mallorca deixi de ser "el femer d'Europa".

Tot i que el ple del Consell de Mallorca inicià dijous l'expedient per revocar les autoritzacions per importar residus de fora de les Illes, la decisió només es farà ferma quan s'aprovi de forma definitiva, d'aquí a uns dos mesos. Mentre, podran continuar arribant residus en funció dels contractes vigents. I quedaven per arribar a Mallorca 50.000 tones de residus de les autoritzacions concedides per importar-los de Porttadown (Irlanda del Nord) i de Giugliano i Tuffino (Nàpols, Itàlia). Els vaixells procedents d'Irlanda del Nord arriben al Port d'Alcúdia (com ha passat aquest dimecres) i els de Nàpols, al Port de Palma.

El Consell assumeix que haurà de pagar indemnitzacions, però aquestes dependran de les tones que finalment s'impedeixin importar. Tot i que inicialment també estan afectades per la revocació, la importació de residus de Sabadell (Barcelona) ja hauria finalitzat i la de Roma (Itàlia) no s'ha iniciat perquè no la va arribar a autoritzar el Govern balear i, per tant, ni una ni l'altra suposarien indemnització.