Societat 07/07/2014

Aena investiga la maniobra d'un pilot per avortar l'aterratge a l'aeroport del Prat

El pilot va aixecar el vol a última hora perquè hi havia una altra aeronau a la pista d'aterratge

Efe
2 min

BarcelonaAena ha obert una investigació sobre la maniobra que va efectuar dissabte passat, 5 de juliol, el pilot d'un avió rus per avortar l'aterratge a l'aeroport de Barcelona, aixecant el vol a última hora perquè hi havia una altra aeronau en moviment a la pista d'aterratge.

Segons ha informat aquest dilluns Aena en un comunicat, aquest episodi ha estat notificat a la Comissió d'Investigació d'Accidents i Incidents d'Aviació Civil (CIAIAC) per tal de ser analitzat i investigat, amb l'objectiu de confirmar l'existència de l'incident i determinar-ne les causes.

En divulgar-se per les xarxes les imatges de la maniobra, que van ser captades per un videoaficionat, una portaveu d'Aena consultada per Efe va assegurar ahir a la nit que no hi va haver risc en cap moment i que tots dos avions eren on havien de ser, per la qual cosa l'aterratge es podria haver fet sense problemes, ja que hi havia suficient distància entre les dues aeronaus. Segons ha informat Aena en el comunicat, les imatges del vídeo que circulen a les xarxes socials no són part d'aquesta investigació.

Els fets es van produir dissabte al matí, quan un avió de l'aerolínia russa Utair va haver de fer la maniobra 'motor i a l'aire' davant la presència a la zona de pistes d'una aeronau de la companyia Aerolíneas Argentinas.

Segons el comunicat d'Aena, aquesta maniobra és un procediment estàndard, que compta amb totes les garanties de seguretat i per a la qual els pilots estan entrenats. En concret, consisteix en el fet que, quan l'aeronau pretén aterrar i no ho pot fer per diferents causes, el pilot decideix aixecar el vol de nou i aterrar pocs minuts després.

Per la seva banda, Jesús Pedraz, vocal de comunicació de l'Associació de Controladors de Trànsit Aeri (APROCTA), ha indicat a Efe que l'operació de 'motor i a l'aire' comporta un "risc zero", ja que els pilots estan formats per fer-la, i que sempre és millor actuar així per minimitzar qualsevol possible risc en l'aterratge.

Pedraz, que és controlador aeri d'aproximació a l'aeroport de Barcelona, ha advertit que les imatges del vídeo en el qual es veu la maniobra poden resultar enganyoses, ja que el fet més probable és que l'avió rus pogués haver aterrat sense problemes.

Tanmateix, ha insistit que "davant del dubte, el primer és la seguretat", per la qual cosa ha defensat que l'avió aixequés el vol per minimitzar riscos.

Segons Pedraz, la investigació oberta per Aena sobre aquest episodi hauria de servir per analitzar si es va poder cometre algun error, per poder-lo solucionar.

stats