Societat 28/01/2016

Disfressats d'operaris i amb una tècnica molt depurada: així actuaven els lladres de coure que van provocar el caos a Rodalies

Els Mossos els van detenir 'in fraganti' quan anaven a actuar en una línia on havia de passar un tren de nit que normalment no hi circula

Isaac Salvatierra
4 min

BarcelonaVestits com si fossin treballadors d'una empresa de manteniment de la xarxa de Renfe. Així és com els sis lladres de coure d'entre 25 i 40 anys detinguts 'in fraganti' pels Mossos van aconseguir durant mesos moure's tranquil·lament per les vies sense aixecar sospites. La policia investiga la relació de la banda amb més d'un centenar de robatoris, una vintena durant l'últim any. El més important, el del 15 de desembre a Santa Perpètua, el gran robatori que va afectar 60.000 viatgers i 200 trens de Rodalies.

Els lladres de coure es disfressaven d'operari

Com en una pel·lícula, els lladres de coure es vestien amb la indumentària dels operaris d'empreses subcontractades per ADIF, el gestor de la xarxa ferroviària. Tenien nòmines falses i venien el cable amb una autorització d'Adif, també falsificada. Es calcula que, només amb els últims cinc robatoris, el grup va treure uns 24.000 euros de la venda de 4.000 metres de coure robat.

Els estaven seguint

Els Mossos feia setmanes que els seguien la pista. Fins que aquest dimarts a la nit un fet en va precipitar la detenció. Els lladres es van desplaçar fins a l'Espluga de Francolí per robar coure en un tram de via on normalment no passen trens durant la nit. Una avaria a Ascó, però, va obligar Adif a fer un canvi de plans: durant dues nits, hi circularien trens de mercaderies. Alertats pel perill que un tren pogués atropellar els lladres i per la por que un tall pogués tornar a provocar un caos similar al del 15 de desembre, els Mossos van detenir-los 'in fraganti'.

Una tècnica precisa

La banda, molt preparada, s'havia especialitzat en el robatori de cablejat aeri anomenat Feeder, que exigeix una tècnica precisa molt diferent a la del coure terrestre. De fet, la investigació dels Mossos es va iniciar després que es detectés un augment del robatori d'aquesta mena de cable. El 'modus operandi' era similar al que un grup criminal havia fet servir el 2009, i això feia pensar que es tractava de la mateixa banda que s'havia reagrupat. Aquest extrem és el que els investigadors miren de demostrar per atribuir-los uns 150 robatoris. Un element a tenir en compte, segons els Mossos, és que durant el 2010 i el 2011 no hi va haver robatoris de cablejat Feeder. Es dóna el cas que durant aquests anys tots els membres del grup criminal eren a la presó.

El gran robatori

Sens dubte, el que va precipitar la investigació dels Mossos és el gran robatori del 15 de desembre a Santa Perpètua de Mogoda. A conseqüència de la sostracció, un cable d'alta tensió va fer contacte amb la catenària de baixa tensió. Això va provocar una forta explosió i un traspàs de tensió a centenars de metres de distància que va afectar diverses subestacions que regulen el trànsit dels trens que passen per la connexió Mollet-Sant Fost.

Els lladres de coure es disfressaven d'operari

Adif encara no ha quantificat del tot els danys, però s'apunta que podrien superar els 30 milions d'euros. Quinze dies després del gran col·lapse de Rodalies, els trens seguien funcionant al 50% i sense data per recuperar la normalitat. Finalment, gairebé un mes després, les línies R2 i R11 van retornar a l'horari habitual. La línia R8 no ho farà fins dimarts, 2 de febrer, quan Renfe i Adif tenen previst restablir el servei.

Se'l venien ràpid

Un dels elements que han fet més fàcil el seguiment del grup i la seva desarticulació és que, un cop robat, venien el coure immediatament a una deixalleria de Barcelona. Totes les transaccions detectades fins ara corresponen per data i quantitat amb algun dels robatoris de cable aeri que hi ha hagut a la xarxa ferroviària. En una ocasió, els investigadors van detectar que havien venut el coure fent servir una falsa autorització d’Adif per vendre aquest tipus de material a deixalleries. Els propers dies els investigadors constataran quin és el grau de d’implicació de la deixalleria investigada i quantes transaccions s’hi havien fet.

Els detinguts, que passaran a disposició judicial divendres que ve, se’ls acusa dels delictes de pertinença a grup criminal, furts agreujats, robatori amb força, danys i desordres públics. La investigació continua oberta i no es descarten més detencions.

Per què es roba cable de coure?

L’Àsia s’ha convertit en els últims anys en un dels principals compradors de coure a Catalunya, tal com explica aquest reportatge d'Anna Punsí a l''Ara Diumenge'. Aixafat, barrejat, premsat i convertit en blocs, el coure acaba, sovint, molt lluny d’aquí: a la Xina i a l’Índia, que necessiten aquest material per cobrir la seva febre immobiliària. El coure és el tercer metall més utilitzat al món, per darrere de l’acer i l’alumini. Diverses fonts policials admeten que "posar fi al robatori de cable de coure és impossible". El principal problema per als que el persegueixen i el gran avantatge dels que el roben és que un cop pelat ja no té amo. Seguir-ne la pista és gairebé impossible. Salpa, en molts casos, des del port de Barcelona carregat en grans contenidors. Però quan passa pels controls duaners ja està net i polit de sospites. Fonts del port precisen que Vigilància Duanera, Mossos i Guàrdia Civil han muntat diversos operatius i mai han trobat cap carregament robat. "El gran problema és que la majoria de compravendes es paguen en efectiu i és molt difícil seguir-los la pista. És un món tèrbol", reconeix aquesta font.

Aquest any ja s'han presentat 390 denúncies per robatoris a instal·lacions ferroviàries de tot Catalunya. Un 90% de les vegades tenia a veure amb el robatori de cable.

stats