El metro firma la pau fins al 2020

Els treballadors desconvoquen la vaga després que TMB millori les condicions del nou conveni

La plantilla del metro de Barcelona va acceptar ahir firmar la pau amb Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) després de més d’un any i mig enfrontats per la negociació dels termes del nou conveni col·lectiu. El sí de l’empresa a incorporar millores en les condicions laborals i salarials -dues de les línies vermelles del comitè per pactar- va fer que l’assemblea de treballadors avalés la proposta d’acord amb TMB i desconvoqués la vaga que durant els últims dotze dilluns ha estat afectant el servei en diverses franges del dia.

Dues assemblees de treballadors ahir -al matí i a la tarda- van validar la proposta de conveni amb 480 vots favorables (el 57%). Hi va haver 302 vots partidaris de rebutjar el document i 56 abstencions. El pacte que es firmarà avui oficialment al departament de Treball de la Generalitat, que ha sigut mediador del conflicte, ha de garantir la pau a l’empresa pública almenys fins al 2020 perquè la vigència del conveni és fins al 31 de desembre del 2019.

El que va fer que la plantilla acceptés el nou conveni va ser que TMB s’hagi avingut a no allargar els serveis actualment externalitzats, que s’hagi compromès a transformar 372 contractes a temps parcial en temps complet i indefinits i que es mantinguin les condicions actuals de jubilacions parcials, entre altres aspectes de millora de la conciliació per a empleats amb fills o familiars dependents.

El sindicat CGT -el que té més representació, amb 9 membres al comitè- va reivindicar ahir els resultats de la mobilització. “Han calgut 27 jornades de vaga per fer entrar en raó un Ajuntament de Barcelona que hauria d’haver sigut receptiu des d’un principi a les reivindicacions”, van subratllar en un comunicat. El conflicte al metro ve de llarg i va esclatar per primer cop el febrer del 2016 amb la vaga convocada durant el Mobile World Congress. “Hi ha hagut molts temps morts en la negociació que no calien, potser per la inexperiència del nou govern quan van arribar a l’Ajuntament”, valorava ahir Manuel Fages, de CCOO de Catalunya.

Disculpes als usuaris

La regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, va celebrar ahir l’acord després d’unes negociacions dures. “No ha sigut fàcil”, va reconèixer Vidal. De fet, ella ha sigut blanc de fortes crítiques les últimes setmanes i també la mateixa alcaldessa Ada Colau, a qui el comitè demanava més implicació directa per resoldre el conflicte. Ahir Mercedes Vidal no va voler concretar quin ha sigut el desllorigador que ha permès l’acord: “No ha sigut un sol element”.

El portaveu de la UGT al comitè, Jordi Gómez, va apuntar que l’amenaça de fer vaga per la Diada i també durant la Mercè i els partits del Barça “va ser clau per desbloquejar les converses” amb l’empresa. Va destacar, però, que la pressió dels treballadors al llarg d’aquests mesos i la unitat sindical al comitè han ajudat la plantilla a garantir els objectius que perseguien per al nou conveni.

La presidenta de TMB i regidora municipal també va dirigir-se als usuaris: “Demanem disculpes a la ciutadania per les afectacions durant el camí de la negociació”. Malgrat l’enfrontament obert amb la plantilla del metro els últims mesos, Vidal va reivindicar que l’Ajuntament “s’ha bolcat” en les negociacions i que el resultat ha sigut un conveni que millora les condicions laborals i salarials dels empleats.

La regidora va agrair a la Generalitat la seva participació com a mediadora durant les reunions -més d’un centenar- que ha necessitat l’acord. La consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, va felicitar TMB i la plantilla pels esforços fets. A l’empresa, però, representada per l’Ajuntament de Barcelona, també va llançar-li un petit retret: “Han vist les deficiències en les propostes que feien”, va dir Bassa.

Fa tot just una setmana, l’alcaldessa de Barcelona va incorporar dues cares noves a la negociació entre TMB i els treballadors, que llavors semblava del tot enquistada. Va nomenar el gerent de l’Ajuntament, Jordi Martí -exregidor del PSC-, i el coordinador de serveis metropolitans de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, Eduard Saurina, per sumar-se a la taula negociadora. Segons fonts sindicals, però, llavors ja estava força dissenyat el document que ha sigut la base per tancar l’acord i que es va acabar retocant dilluns per portar a l’assemblea. La CGT, però, insistia ahir que el relleu de la persona responsable de TMB a la negociació ha evidenciat que hi havia “un bloqueig polític” des del consistori.

Les parts escenificaran la pau social avui amb la signatura del pacte al departament de Treball. Les millores del nou conveni costaran 23 milions d’euros, segons Vidal. La xifra permetrà mantenir la inversió en la resta d’àmbits crítics del transport públic.

"Els dilluns arribem a la feina irritats per culpa de la vaga del metro"

Més contractes i més estables: el nou conveni de TMB

372 feines a temps parcial s’amplien

El comitè del metro havia posat la precarietat al centre de les demandes. TMB s’ha compromès a transformar quasi 400 contractes a temps parcial en indefinits a temps complet i que el 2022 els empleats a temps parcial quedin eliminats del tot.

46 nous contractes

L’externalització dels serveis decreixerà els pròxims anys. 46 empleats s’incorporaran a la plantilla de TMB fruit de la recuperació de serveis per part de l’empresa.

Condicions de jubilació blindades

Les condicions de les jubilacions parcials es mantenen. S’aconsegueix que els contractes de rellevistes siguin del 100% de la jornada.

Més conciliació familiar

Es posen més facilitats per conciliar, especialment per als treballadors amb fills o persones dependents.

Més protecció a embarassades

S’implantaran més mesures de protecció per a gestació i lactància.

Millora salarial

El capítol econòmic preveu increments de l’1% aquest any i un complement, i blinda el manteniment del poder adquisitiu lligat a pujades de l’IPC.