URBANISME
Societat 13/07/2012

BCN vol un túnel llarg a les Glòries que costa 168 milions

La reforma de la plaça de les Glòries no és fàcil. Per treure el projecte a concurs, l'equip de govern ha hagut de fer concessions i incloure l'opció de fer un túnel més llarg, que té un cost estimat de prop de 168 milions.

Maria Ortega
2 min
SENSE TAMBOR La reforma de les Glòries començarà a agafar forma amb la desconstrucció de l'anell viari.

BARCELONA.El túnel ha tingut, durant bona part de les negociacions, la clau per desencallar el projecte de les Glòries que defensa l'equip de l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, i que modifica la reforma consensuada el 2007. La nova proposta preveia un túnel de 400 metres per soterrar la Gran Via només en l'espai de la plaça i, a més, estava subjecta a la retirada de les vies del tren. El PP, però, va posar sobre la taula la possibilitat de construir-lo a més profunditat i el procés va fer, en aquest punt, un pas endavant. Ara, en bé del consens, les bases per treure a concurs la reforma inclouen més novetats. L'equip de govern ha incorporat, entre d'altres, la petició d'ICV-EUiA de no finalitzar el túnel al carrer Badajoz, sinó allargar-lo fins a la rambla del Poblenou. Seria, això sí, en una segona fase.

Es preveu poder construir la primera part del túnel, la que transcorre per sota de la plaça, entre el 2015 i el 2016, amb una inversió de 87 milions d'euros, i el segon tram, entre el 2017 i el 2019 (80,8 milions), cosa que acabaria amb la intenció municipal de reduir el cost del túnel dissenyat en el projecte anterior. Tirar endavant el túnel llarg costa prop de 168 milions. Totes les modificacions incloses encareixen la reforma per sobre dels 280 milions d'euros i n'allarguen, també, els terminis. Les obres no acabaran abans del 2019.

L'equip de govern també ha acceptat que el projecte respecti el Compromís de Glòries del 2007, garanteixi la unió de tramvies per la Diagonal -que Trias rebutja de manera insistent- i prevegi mantenir la Gran Via amb superfície per al transport públic. També es preveu un nou intercanviador (de metro, tramvia, autobús i Bicing).

La idea de l'Ajuntament és llançar el concurs al setembre i seleccionar deu equips per tenir la proposta guanyadora el juliol de l'any que ve. El primer pas d'obra serà l'enderroc del tambor, que s'haurà acabat el 2014. La principal crítica dels veïns és que la construcció dels equipaments no comenci fins al 2015. Demanen prioritzar-los a la urbanització de la plaça.

stats