Barcelona eleva a 3,3 milions d'euros el frau de FCC en la recollida d'escombraries

L'Ajuntament votarà divendres al ple obrir un expedient sancionador a l'empresa, que presumptament manipulava les tones de residus recollides per cobrar més

L’empresa Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), que s'encarrega de la recollida d'escombraries a Gràcia, l'Eixample i Ciutat Vella, va facturar 1,2 milions d'euros de més a l'Ajuntament de Barcelona pels serveis que li va prestar en aquests barris entre els anys 2013 i 2015. En total, el consistori xifra en 3,3 milions la quantitat estafada per l'empresa, ja que a la quantitat cobrada de més cal afegir-hi la penalització inclosa al contracte per no informar de la "no prestació" del servei.

La tinent d'Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha elevat així la xifra de 800.000 euros de presumpte frau que s'havia pogut quantificar el novembre passat, quan el cas es va destapar. El tinent d'alcalde de Drets de la Ciutadania, Participació i Transparència, Jaume Asens, ha qualificat "d'ofensa" per a l'administració i "per als veïns" l'actuació de FCC, que ha dut a terme "un saqueig continuat de recursos públic en un servei molt sensible per a la ciutadania". 

El proper divendres, el govern municipal, encapçalat per Ada Colau, durà al plenari la proposta d'obrir un expedient sancionador a FCC. Si s'aprova, l'expedient es resoldria en un termini aproximat de 3 mesos i podria suposar una multa de fins a 500.000 euros. Cal tenir en compte, també, que la presumpta estafa està en mans de la fiscalia. Si un jutge certifica el frau -un delicte de tipus penal-, es podria inhabilitar l'empresa per presentar-se a més concursos amb qualsevol administració.

Els ciutadans reciclaven, FCC ho barrejava

La companyia, que opera a l’Eixample, Gràcia i Ciutat Vella, presumptament manipulava les xifres de recollida de mobles i envasos per no superar uns topalls que, a partir d’uns determinats volums, els suposaven rebre menys ingressos. Les tarifes a aplicar per a la facturació van per trams: com més alt és el tram, menys cobra FCC per tona recollida. Si el tram saltava per poques tones, l’increment del volum tractat no compensava la disminució del preu per tona i la companyia acabava cobrant menys.

L'Ajuntament acusa FCC d'una "maquinació maquiavèl·lica" pel frau en la recollida d'escombraries

Per fer veure que recollien menys mobles i envasos dels que trobaven, els barrejaven amb la matèria de rebuig i els transportaven a l’abocador en lloc de dur-los a la planta de reciclatge. La proporció era d’un terç d’envasos i dos terços de rebuig. La presumpta estafa afecta entre 32 i 42 tones de les 18.800 tones d'envasos recollides selectivament a l'any, un 0,22% del total, una quantitat prou petita per evitar que es detectés la trampa. "La ciutadania separava els residus i FCC els tornava a barrejar", ha dit Janet Sanz sobre la presumpta estafa.

GPS als vehicles i altres mesures per evitar nous fraus

A banda, FCC facturava més operaris dels que en realitat treia al carrer. Així, en l’àmbit de la neteja, els indicis assenyalen que es facturaven entre 8 i 9 operaris extres al dia de mitjana d’un total de 254 treballadors. El comissionat d'Ecologia de l'Ajuntament, Frederic Ximeno, ha explicat que ja s'han instaurat mesures per evitar nous fraus per part de l'empresa. A partir d'ara, tots els equips de neteja i recollida duran GPS per controlar el recorregut, en el qual els operaris hauran de fer diversos 'check-in' tecnològics (amb codis QR i empremtes digitals) i certificar així el nombre d'operaris i serveis que s'estan prestant. També es canviarà el sistema de controls, que deixarà de ser rutinari per "evitar la previsibilitat". De cara al futur contracte, que s'ha de signar el 2019, l'Ajuntament ja treballa en la reformulació de la manera com es facturen les deixalles recollides. "Eliminarem el sistema de trams per evitar possibles temptacions", ha conclòs Ximeno. 

Més continguts de