Barcelona ja pot multar amb 100 euros els vehicles contaminants quan hi hagi episodis de pol·lució

La ciutat treballa en l'ordenança per regular la zona de baixes emissions a partir del 2020 

De moment no ho ha posat a prova, però Barcelona ja es prepara per blindar-se, a partir de l'1 de gener del 2020, contra els vehicles més contaminants. Com a mínim, de dilluns a divendres de set del matí a vuit del vespre, que és quan es posarà en marxa la zona de baixes emissions, la que queda recollida entre les rondes –el conjunt de la ciutat menys les Planes, Vallvidrera i la Zona Franca–. Però en cas que es declarés una situació d'episodi de superació dels nivells permesos de diòxid de nitrogen (NO 2) –com ha estat a punt de passar aquests dies– la restricció circulatòria ja es posaria a prova. De fet, no es descarta que això pugui passar durant el mes de juliol.

Segons la tinent d'alcalde de Mobilitat, Janet Sanz, la ciutat "ja està preparada per fer-ho". I té preparats, per exemple, el sistema de càmeres i els dispositius de la Guàrdia Urbana necessaris. Els vehicles que no disposin del distintiu ambiental de la direcció general de Trànsit  (DGT) i circulin per la ciutat quan hi hagi episodi de contaminació ja seran sancionats amb 100 euros, però no quedaran immobilitzats. Entitats i experts coincidien a demanar dilluns passat, davant el pic de contaminació causat per la pols del Sàhara i les altes temperatures, que ja es prenguessin mesures restrictives per al trànsit. De moment hi ha hagut recomanacions de no agafar el cotxe, però no prohibició. El que sí que s'ha activat és un episodi per la superació del límit de partícules PM10, i això ha comportat mesures com la d'aturar les obres que generen pols.

Un pic de contaminació sense mesures de xoc

El consistori ha explicat aquest dimecres que ha engegat el procés participatiu per donar forma a l'ordenança que haurà de regular el funcionament de la zona de baixes emissions, que esperen discutir amb els grups a partir de la tardor. La normativa recollirà una escala de sancions en funció de si es considera que les infraccions són lleus, greus o molt greus. En aquests moments també s'estan discutint possibles excepcions de la norma, com ara que alguns vehicles com ambulàncies o grues sí que puguin circular per dins de la zona restringida o fixar escenaris en què determinats cotxes contaminants també podrien fer-ho sense ser sancionats. És el cas, per exemple, d'un cotxe contaminant que s'hagi de moure per passar la ITV un dia puntual. També es valora la possibilitat d'escurçar la prohibició els divendres a la tarda per facilitar l'operació sortida del cap de setmana. És a dir, que la restricció no s'allargui els divendres fins a les vuit del vespre.

L'Ajuntament calcula que entre un 20% i un 22% dels vehicles que circulen actualment per la ciutat no podran fer-ho quan hi hagi la restricció. És el cas dels cotxes de gasolina anteriors al 2000 i els de dièsel d'abans del 2006. Tampoc podran circular les furgonetes d'abans del 1994 ni les motos i ciclomotors anteriors al 2003.

Sanz ha detallat avui que la ciutat ja té, des del 2017, un protocol d'actuació en cas d'emergència, que és el que ja preveu la multa genèrica de 100 euros per circular per la ciutat amb vehicles contaminants en dies d'episodi, i que ara es treballa per desenvolupar l'ordenança que entrarà en el detall de la regulació. El text recollirà des de l'escala de sancions fins a possibles excepcions i el detall dels horaris. 

Tot a punt per vetar els cotxes més contaminants

Algunes de les mesures ja previstes en cas d'episodi són el reforç del transport públic, habilitar carrils bus especials provisionals com el de la B-23 en els accessos a Barcelona, posar en servei la T-Aire (anada i tornada a un preu d'1,8 euros dintre de la primera corona) o l'encariment de les zones blava i verda per a no residents. El consistori també recollirà les dades de mortalitat o ingressos hospitalaris associats a la contaminació.

"El que ha passat al juliol no és excepció, és un risc que teníem. Havíem d’estar preparats, i, a partir del gener, la restricció formarà part estructural de la ciutat", ha destacat la responsable de Medi Ambient, que ha sigut molt crítica amb la decisió del nou govern municipal de Madrid d'aixecar la restricció de trànsit al centre. "Avui Madrid, per desgràcia, abandona aquesta lluita contra la contaminació i torna a oferir aire contaminat als veïns i veïnes. Ho condemnem. És una greu irresponsabilitat que pot sortir molt cara en salut pública i ens posa a tots en vulnerabilitat davant la Unió Europea", ha assegurat després de remarcar que les mesures de Barcelona i Madrid havien evitat les sancions europees a l'Estat per superar els límits de contaminació. 

Més continguts de