Barcelona vetarà els usuaris incívics de motos i bicis compartides

L'Ajuntament ja ha requisat uns 400 patinets elèctrics que circulaven de manera al·legal

L'equip d'Ada Colau encara la regulació del sector de les bicis i les motos d'ús compartit per tenir totes les limitacions i normatives en vigor quan comenci el 2020, de la mà de la nova zona de baixes emissions. I això inclou des de fixar un número màxim de vehicles -es permetrà que creixin fins a doblar el parc que circula actualment per la ciutat- fins a marcar com s'hauran de comportar tan les empreses que prestin el servei com els usuaris que lloguin una bici o una moto. Hi haurà un codi de conducta que determinarà, per exemple, que si algú condueix sota els efectes de drogues o alcohol o de manera temerària -i és enxampat- quedarà automàticament fora del sistema i no podrà llogar vehicles a cap de les empreses autoritzades. També comportarà l'expulsió del sistema portar un passatger menor d'edat o cedir l'ús de la moto o la bici a una persona que no sigui l'abonada. Si s'expulsa un usuari, no podrà llogar més vehicles en cap de les fins a catorze empreses –set de motos i set de bicis– que tindran llicències per fer-ho i que compartiran les dades per tenir identificats els conductors vetats.

De moment, avui l'Ajuntament  ha obert el període de presentació de sol·licituds per tramitar les pertinents llicències per a les empreses: n'hi haurà 6.958 per a motos i 3.975 per a bicicletes. Cadascuna podrà demanar fins a 1.325 llicències de bicicleta i 2.319 de moto, i pagarà per cada vehicle una taxa anual de 71,51 euros.  

A part de l'aportació econòmica, les empreses també hauran de complir una sèrie de normes, com no transferir llicències, facilitar a l'Ajuntament les dades de geolocalització dels vehicles en temps real ono mantenir més de la meitat de la flota a la part central de la ciutat durant més de dues hores consecutives per evitar la saturació. Es preveuen sancions de 450,76 euros si s'incompleixen les condicions d'ocupació de l'espai públic, ja que l'objectiu principal de la nova regulació, segons el consistori, és endreçar el carrer i millorar la seguretat. Sobretot, la del vianant, que és l'element més dèbil.  Les llicències per a motos i bicis d'ús compartit tindran una vigència de tres anys i es podran prorrogar per a un quart.

Barcelona podrà doblar les motos d'ús compartit

La regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, que avui ha anunciat l'inici del procés de regulació del sector -amb l'obertura del procés per tramitar les llicències-, ha deixat clar que el de les motos i les bicis compartides és el primer camp que s'ordena, però que després vindrà el dels patinets, el qual es confia tenir en ordre a l'abril, i després el dels cotxes. De moment, el consistori demana a les empreses que volen oferir el servei compartit de patinets que esperin a tenir l'activitat regulada i que no ho facin de manera al·legal, però assegura que dues de les 25 empreses interessades - Reby i Bird- no estan complint aquesta premissa. Per això, i després d'un període de multes -se'n van posar 1.500 en un mes-, l'equip de Colau va passar a l'acció, a la fase confiscament dels patinets que es trobessin estacionats a l'espai públic. Des del setembre i fins ara, ja en té uns 400 guardats en un magatzem de l'empresa Barcelona: Serveis Municipals. En els primers dos dies, de fet, la campanya ja va servir per confiscar 33 vehicles: 17 patinets elèctrics de la marca Reby i 16 cadires de rodes elèctriques de la marca Looper.

Una de les dificultats que haurà de salvar aquesta regulació és la de trobar un lloc on deixar els patinets compartits estacionats. Alarcón té clar que no hi ha lloc per als 10.000 patinets que voldrien entrar en aquest sistema i que, així com la bici i la moto tendeixen a treure usuaris del cotxe – o, sobretot, del transport públic, segons va alertar el RACC–, el patinet l'agafa, bàsicament, gent que abans caminava fins al seu destí. "Seria una incongruència per a la ciutat", ha defensat respecte a la idea de treure gent del transport públic o de caminar per fomentar formes de transport autopropulsat, com els patinets. 

Les bicicletes utilitzen els ancoratges en forma d'U i es considera que ni la ciutat en té prou –alguns es pintaran de lila per deixar clar que són exclusius per a l'ús de particulars i no per a empreses– i que per als patinets se n'haurien d'instal·lar de nous o trobar una fórmula diferent per estacionar-los. Això és el que haurà de decidir la nova regulació. La regidora no ha avançat els detalls de les converses que estan mantenint amb la direcció general de Trànsit per regular la circulació d'aquests vehicles i explorar la possibilitat, avançada pel tinent d'alcalde Albert Batlle, que hagin de disposar de matrícula i assegurança. En el cas del cotxe compartit, Alarcón ha remarcat que la prioritat és que no estacioni a l'espai públic, sinó en pàrquings, i serà l'últim d'aquests ordenaments a la ciutat. 

Més continguts de