Barcelona prohibirà el 2020 que els cotxes més contaminants circulin per la ciutat

També bonificarà els usuaris que deixin d'utilitzar el cotxe i optin pel transport públic

Els cotxes més contaminants no podran entrar a Barcelona o circular-hi a partir de l’any 2020. És una de les mesures que el govern d’Ada Colau vol impulsar a través del Pla contra la contaminació atmosfèrica, que la tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha presentat aquest dilluns a l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta mesura afectarà inicialment tots els vehicles motoritzats –motos incloses– que no tinguin l’etiqueta ambiental de la DGT, un adhesiu que indica el potencial contaminador. De manera orientativa, alguns cotxes que no tenen ni tindran l’etiqueta són els matriculats abans del 2000, en el cas de la gasolina, i del 2006 en el cas del gasoil.

Són, per tant, els que inicialment quedarien afectats per aquest veto. Un cop la prohibició entri en vigor, el 2020, el consistori podria decidir ampliar els criteris per discriminar quins vehicles circulen o no per la ciutat, rondes incloses. Aquesta és una de les 58 accions que l’Ajuntament vol impulsar des de l’abril de l’any vinent fins el 2020, en un pla que divendres que ve el govern d’Ada Colau, format per BComú i PSC, durà a votació al plenari.

Sanz ha recordat avui que la contaminació ambiental és un problema molt greu a la ciutat, responsable directa de 3.500 morts prematures a l’any i un factor clau en l’estat de salut dels barcelonins i barcelonines. És per això que algunes de les accions del pla contra la contaminació es començaran a aplicar ja a partir del primer trimestre de 2017. Tot i que la prohibició total als cotxes més contaminants no es farà efectiva fins el 2020, l’Ajuntament sí aplicarà aquesta mateixa restricció a partir de l’abril de l’any vinent en casos puntuals d’alerta per contaminació. Aquests episodis tenen lloc entre 2 i 4 vegades l’any, i vénen marcats per la Generalitat de Catalunya. En principi, la Guàrdia Urbana serà l’encarregada d’impedir l’accés a la ciutat i la circulació dels vehicles que no portin la pegatina de la DGT quan hi hagi episodis de contaminació, almenys mentre no es disposi dels detectors de matrícules que ho facin de manera automàtica.

Una altra mesura que l’Ajuntament vol impulsar, en aquest cas també el 2017, és un abonament per al transport públic per a les persones que donin de baixa el seu vehicle contaminant. L’abonament podria suposar un any gratuït de metro o l’accés al servei de Bicing. “Es tracta d’una espècie de pla PIVE per renovar la flota menys verda i impulsar el transport públic o la bicicleta”, ha assenyalat la regidora de de Mobilitat, Mercedes Vidal, present a la roda de premsa.

Restriccions a l’aparcament

Finalment, el consistori intentarà tirar endavant la regulació especial de parquímetres perquè els cotxes més bruts paguin més a l’hora d’aparcar, una mesura que l’oposició va tombar dins de la  proposta d’ordenances fiscals però que el govern vol impulsar a través d’acords concrets amb la resta de grups.

De cara al plenari d’aquest divendres, caldrà veure si el govern de Colau troba prou suports a l’oposició per tirar endavant el Pla de contaminació, una problemàtica que tots els grups acorden a assenyalar com a prioritària. La setmana passada, la Comissió d’Ecologia va aprovar una proposta de Ciutadans perquè el transport públic fos gratuït en episodis de contaminació, i tots els grups hi van votar a favor, excepte la CUP que es va abstenir. L’historial de l’últim mes, no obstant –a Colau li han tombat el full de ruta, les ordenances i els pressupostos–, fa preveure que el preu dels vots s’encarirà si el que cal aprovar és tot un full de ruta contra la contaminació, i no només una mesura en concret,  sobretot amb la qüestió de confiança a l’horitzó enrarint l’ambient entre govern i oposició.

Segons expliquen a aquest diari fonts d’ERC, els republicans “no veuen malament” la proposta de Colau, però a falta d’estudiar-la amb més profunditat –la van rebre ahir a la tarda– troben a faltar, per exemple, més busos interurbans o una estratègia per a l’impuls del vehicle elèctric, ara mateix “clarament insuficient”. A CiU també volen esperar per valorar el pla, tot i que reconeixen que els hauria agradat trobar més mesures per impulsar el transport públic.

Fa uns dies l’Ajuntament va fer públic l’informe de salut dels barcelonins, que reflectia que els barris de l’Eixample, Gràcia i Sant Gervasi eren els més contaminats, amb nivells de diòxid de diòxid de carboni superiors als recomanats per l’OMS.