Societat 20/06/2017

L’impost turístic destinarà més diners a la ciutat que a la promoció

L’Ajuntament de Barcelona aplica nous criteris per incrementar en quatre milions els ingressos de l’impost turístic

Jordi Mumbrú
4 min
Les línies dels autobusos que van a la platja, com la D20 o la 59,  fa dies que estan saturades.

BarcelonaLa capacitat turística de Barcelona no és infinita i ha arribat l’hora de treure el peu de l’accelerador. Aquest és el diagnòstic del govern municipal d’Ada Colau (avalat per les enquestes), que, per primera vegada, ha posat límits a la promoció de la ciutat. Des del 2012, l’any en què es va començar a cobrar l’impost turístic, l’Ajuntament de Barcelona sempre ha destinat el 50% del que recaptava a la promoció de la ciutat. Aquesta promoció es fa a través del consorci público-privat Turisme de Barcelona, on a més de l’Ajuntament hi ha agents econòmics com la Cambra de Comerç i el Gremi d’Hotelers, entre d’altres. Però durant l’actual exercici ja no serà així. Aquest percentatge només es mantindrà sempre que no superi els 4,5 milions d’euros. Aquest és el sostre que l’equip de Colau ha posat a la promoció de la ciutat.

El canvi de criteri arriba després d’un any de rècords. Durant el 2016 a Barcelona es van registrar 19,5 milions de pernoctacions en hotels i 10,5 milions més en apartaments turístics. L’increment de la pressió turística -alimentada per la caiguda d’altres destins per motius de seguretat- ha provocat que, per primera vegada, el nombre de barcelonins que consideren que cal limitar el turisme (48,9%) superi els que consideren que cal seguir atraient més visitants (47,5%).

Més recaptació

Turisme de Barcelona, que ahir no va valorar aquesta limitació, no notarà cap caiguda d’ingressos durant aquest primer any. De fet, fins i tot ingressarà més diners, ja que l’Ajuntament de Barcelona ha augmentat la pressió de l’impost turístic i preveu un increment de quatre milions d’euros en la recaptació, de manera que es passarà dels 7,9 milions de l’any passat als 12 milions. Així, Turisme de Barcelona passarà dels 3,95 milions d’euros que va ingressar el 2016 per aquest concepte als 4,5. Sense aquest nou topall, però, hauria ingressat sis milions a finals d’any.

Els que també estan notant els nous criteris de l’impost turístic del govern d’Ada Colau són els creueristes i els visitants que s’allotgen en apartaments turístics. Els primers -que fins ara estaven exempts de pagar si el creuer estava amarrat al port menys de 12 hores- paguen des de l’abril 0,65 euros per persona, mentre que els segons -que fins ara pagaven 0,90 euros per persona i nit- paguen 2,25 euros. El president de l’Associació d’Apartaments Turístics de Barcelona, Enrique Alcántara, va afirmar ahir que aquest increment és “desproporcionat”, ja que “acaba pagant el mateix una persona que està en un apartament turístic en temporada baixa que qui s’allotja a la suite presidencial d’un hotel de luxe”.

Menys diners per a la Generalitat

Finalment, l’altre canvi important afecta el repartiment de l’impost turístic: fins ara l’Ajuntament només es quedava el 33% de la recaptació i la resta anava a mans de la Generalitat. Des d’aquest abril, però, el repartiment serà del 50% per a cada administració, segons l’acord entre les dues parts. El regidor d’Empresa i Turisme, Agustí Colom, va explicar que “la llei fixa que com a mínim és el 50% el que han de gestionar els ajuntaments, la qual cosa ens dona espai per continuar treballant amb la Generalitat”. Colom també va recordar que l’objectiu municipal és comptar amb el 100% de l’impost.

Compensar els efectes

Amb tots aquests canvis, que s’apliquen des del mes d’abril, l’Ajuntament de Barcelona confia que ingressarà durant aquest exercici 12 milions d’euros gràcies a l’impost turístic. D’aquests diners, 4,5 aniran a mans de Turisme de Barcelona i la resta seran per a l’Ajuntament i es destinaran a compensar els efectes del turisme: “Els recursos es destinaran a millorar els espais amb més presència turística, perquè els residents vegin que el que es recapta serveix per millorar espais públics”, va explicar Colom.

El regidor va posar com a exemple el reforç que s’aplica des del mes d’abril a les línies d’autobús que van a la platja (D20, V15 i 59). Tot i l’increment del nombre de vehicles, els autobusos continuen col·lapsats per la presència de turistes. També es cobrirà amb aquests diners la inversió per remodelar l’entorn de l’antiga muralla de la ciutat per permetre el pas dels vianants, així com la remodelació de la plaça de Pau Vila, la pavimentació i reordenació de mobiliari urbà a la vorera de la plaça de Catalunya entre el Portal de l’Àngel i les Rambles, i en projectes de descentralització.

Un impost polèmic que ja no es discuteix

L’impost turístic s’aplica a Barcelona des de l’octubre del 2012 però l’Ajuntament va començar a plantejar-lo l’any 2002. L’impost va trigar tant a entrar en vigor perquè va topar amb els interessos dels hotelers, que temien que fer pagar un euro per nit i persona podria afectar al nombre de visitants. El president del Gremi d’Hotelers de Barcelona, Jordi Clos, deia el 2004 que suposaria “una dificultat afegida per als visitants”. L’aleshores regidor de Turisme, Jordi Portabella, va assegurar aquell any que “tothom excepte els hotelers” estava a favor de l’impost. Finalment es va aprovar. Només cinc anys després, l’impost ja no es discuteix i ara el debat se centra en quin percentatge d’aquesta recaptació s’ha de destinar a seguir promocionant la ciutat.

stats