Societat 16/10/2017

Barcelona regularà els serveis de vehicle compartit

La proposta normativa ha d'estar llesta l'any que ve

Ara
2 min
Trànsit intens a la Gran Via de Barcelona, coincidint amb l'inici del MWC i la vaga al metro

BarcelonaAmb l'objectiu d'avançar en la reducció de l'ús del vehicle privat a la ciutat, l'Ajuntament de Barcelona ha anunciat aquest dilluns que regularà els serveis de vehicle compartit. El consistori veu en aquest tipus de serveis una "bona solució per optimitzar la manera de desplaçar-se, sempre que la seva existència sigui compatible amb l'ús racional de l'espai públic de la ciutat". El que s'ha fet fins ara és una diagnosi sobre el vehicle compartit per analitzar quines experiències existeixen i el consistori treballa amb l'horitzó de tenir enllestida la proposta reguladora aquest 2018.

L'estudi determina l'existència d'un total de quinze empreses (privades, públiques i cooperatives) de vehicle compartit que operen a la ciutat (amb cotxes, motos o bicis). Treballen, segons ha informat avui l'Ajuntament, amb diferents modalitats de servei: desplaçament lliure, amb o sense estacions fixes, o desplaçament circular. Hi ha empreses que gestionen l'ús compartit de cotxes, motos i bicicletes.

El perfil d'usuari tipus d'aquests nous sistemes de serveis són persones d'una edat compresa entre els 26 i els 35 anys, més homes que dones, de renda mitjana i mitjana alta i amb un nivell d'estudis elevat. No són usuaris habituals de cotxe i tenen uns hàbits de mobilitat intermodal (utilitzen els mitjans alternatius al cotxe: bicicleta, transport públic i desplaçaments a peu). L’ús que fan d'aquest tipus d'empreses de vehicle compartit és per a desplaçaments puntuals.

Entre els punts forts d'aquests serveis hi ha conceptes com l'estalvi en manteniment i, entre els punts febles, que no són rendibles per a aquelles persones que necessiten de forma imperativa el cotxe o moto diàriament o amb molta assiduïtat o que són serveis ja utilitzats per usuaris amb una baixa taxa de tinença de vehicles. Entre els impactes positius que se li atribueixen a aquest servei hi ha des de la reducció del parc de vehicles existent fins a la contribució a reduir els nivells de contaminació.

El govern municipal s'ha fixat com a objectiu determinar un marc normatiu que possibiliti una regulació dels serveis de vehicle compartit. Això ha de permetre als operadors explotar els sistemes de forma segura i estable i a l’Ajuntament definir els usos i espais determinats a l’espai públic i minimitzar així els impactes negatius. L'Ajuntament inicia ara els treballs per redactar una proposta normativa el proper 2018.

stats