Societat 24/10/2017

Barcelona tindrà només autobusos elèctrics el 2025

Colau s’hi compromet amb París i onze ciutats més

Alícia Sans
3 min
Ada Colau es va trobar ahir amb els alcaldes de Los Angeles, Tòquio i París, entre d’altres.

ParísCiutats més verdes i lliures de combustibles fòssils. Aquest és l’escenari que les alcaldesses Anne Hidalgo i Ada Colau imaginen per a les seves respectives metròpolis, París i Barcelona, en un futur relativament pròxim. És a dir, en un màxim de 13 anys. És per això que ahir van voler unir forces amb deu alcaldes més del món per presentar una Declaració de carrers lliures de combustibles fòssils, en el marc de la cimera internacional Together4Climate del C40, una xarxa mundial de 91 ciutats que lluita contra el canvi climàtic. La reunió es desenvolupa fins avui a la capital francesa.

L’anunci estrella d’aquesta declaració conjunta és el compromís d’adquirir només autobusos urbans elèctrics a partir del 2025. És precisament per això que en aquesta trobada no només s’hi van reunir representants polítics, sinó que també hi van participar dirigents d’empreses i multinacionals automobilístiques i ferroviàries com Alstom, Volvo, General Motors i Toyota. De fet, al manifest es denuncia que un terç de les emissions de gas amb efecte hivernacle de les ciutats del C40 provenen dels transports. L’objectiu de la cimera és, doncs, asseure a la mateixa taula els dos bàndols per “posar en comú estratègies de futur” que permetin complir les mesures de l’Acord de París que es va firmar ara fa gairebé dos anys, assegura l’Ajuntament de Barcelona. “Les ciutats hem de ser protagonistes i hem d’aliar-nos amb els negocis i amb els ciutadans per combatre el canvi climàtic”, va dir l’alcaldessa de Barcelona durant la roda de premsa.

A banda de Colau i Hidalgo, la declaració també la firmen els alcaldes de Los Angeles, Eric Garcetti; de Ciutat de Mèxic, Miguel Ángel Mancera; de Seattle, Tim Burgess; de Ciutat del Cap, Patricia de Lille; de Londres, Sadiq Khan; de Copenhaguen, Frank Jensen; de Vancouver, Gregor Robertson; de Milà, Giuseppe Sala; de Quito, Mauricio Rodas; i d’Auckland, Phil Goff. Tots diuen que volen “millorar la qualitat de vida de tots els ciutadans”, gairebé 30 milions de persones que viuen en aquestes dotze grans ciutats. A més, els màxims representants d’aquestes urbs també es comprometen que una part important de les ciutats que governen siguin zones d’emissió zero des d’ara fins al 2030. “S’ha de mirar a llarg termini i cooperar per comprometre’s amb mesures concretes”, assegurava Colau.

Afavorir els vianants i ciclistes

Per aconseguir aquesta transició cap a ciutats “més verdes, sanes i pròsperes”, els alcaldes es comprometen a “afavorir els vianants i els ciclistes” i que, juntament amb el transport compartit, es converteixin en els “principals mitjans de transport” de les ciutats. Per exemple, París va anunciar ahir que, de cara al 2020, duplicarà la xarxa dels seus carrils bici fins a arribar a més de 1.000 quilòmetres. Per la seva banda, Colau va esmentar durant la roda de premsa una de les mesures que Barcelona vol portar a terme: augmentar un metre quadrat de verd per habitant de cara a l’any 2030, aconseguint arribar a un total de 165 hectàrees més de verd a la ciutat. Cada dos anys, els alcaldes signataris del manifest hauran d’informar de quins són els progressos que s’estan realitzant a les seves ciutats.

Naturalment, “reduir el nombre de vehicles més contaminants” és una altra de les mesures que ja fa temps que algunes d’aquestes grans ciutats apliquen, restringint-ne la circulació en cas de pics de contaminació. “Prohibir els vehicles dièsel ha millorat significativament la qualitat de l’aire de Tòquio. Ara podem veure el Mont Fuji”, va ironitzar la governadora de Tòquio, Yuriko Koike. La capital del Japó lluita contra el canvi climàtic des dels anys 90.

stats