Societat 11/06/2018

Bargalló: "La tensió se soluciona a l'aula i no al jutjat"

El conseller d'Ensenyament defensa que no hi ha hagut "comportament inadequat" de cap docent

Ara
3 min
El conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló

BarcelonaDesprés de setmanes de tensions i acusacions contra docents catalans, el primer que ha volgut fer el nou conseller d'Ensenyament, Josep Bargalló, és posar-se al costat dels professionals de l'educació que s'han vist acusats d'adoctrinament. "No hi ha cap cas en què hi pugui haver comportament inadequat del professorat", ha deixat clar Bargalló, que ha remarcat que sempre hi pot haver paraules que generin conflicte però que, en qualsevol cas, són situacions que s'han de resoldre dins del centre educatiu i no als jutjats, i que si la solució que s'adopta no satisfà les diferents parts, el departament d'Ensenyament té un servei destinat a mediar. "La tensió se soluciona a l’aula i no al jutjat. Al jutjat només es reprimeix, i nosaltres no volem repressió a les aules, volem llibertat", ha resumit en una entrevista a Catalunya Ràdio.

Bargalló ha afegit, en aquesta mateixa línia, que la tensió que es pot generar a les aules no té per què ser negativa: "Si impedim que els mestres puguin parlar del que passa a classe estem fent alumnes incompetents. Hem de donar veu a tots els alumnes perquè puguin expressar-se lliurement, i formar-los perquè puguin expressar-se críticament". El conseller ha explicat que des que va assumir el càrrec hi ha docents que li han verbalitzat que tenen "por" de fer la seva feina: "N'hi ha ha que se senten amenaçats i perseguits".

El conseller, que feia deu anys que estava apartat de la vida política i dedicat a la docència, ha concretat que va acceptar el càrrec perquè l'hi van proposar Oriol Junqueras i Marta Rovira i va considerar que no podia rebutjar fer un "pas endavant" si l'hi demanaven "una persona que és a la presó i una altra que és a l'exili". També ha aprofitat la intervenció per demanar al nou govern de Pedro Sánchez que aposti pel diàleg amb Catalunya i que solucioni la situació dels presos polítics: "Si volen que parlem, parlarem. És a les seves mans. Si volen discutir democràticament amb Junqueras, ho tenen bastant fàcil. La gent que és a la presó hauria de sortir ja". Bargalló ha puntualitzat, en aquest punt, que el Govern no aposta per l'acostament dels presos a Catalunya, sinó pel seu alliberament.

54 famílies sense plaça a Barcelona

El conseller també s'ha referit a alguna de les problemàtiques que té l'àrea que ara encapçala, com el fet que algunes famílies hagin denunciat haver-se quedat sense plaça pública a P3. Ha assegurat que, a l'espera que demà es donin a conèixer les dades finals, a Barcelona hi ha 54 famílies en aquesta situació i que des del Consorci d'Educació s'està treballant per buscar-los plaça en escoles de barris propers i que totes puguin ser reubicades. L'objectiu, ha dit, és el mateix a Badalona.

També s'ha referit a la voluntat d'ampliar les places d'interinatge per situar-se, a tres o quatre anys vista, en un percentatge d'entre el 8% i el 10%. Un dels canvis que es volen fer és que les proves de l'oposició deixin de ser memorístiques per adaptar-se als canvis que s'estan fent en el conjunt de l'educació. També ha parlat de la voluntat d'abaixar ràtios. Considera que no és una solució màgica per millorar l'ensenyament però que sí que és un pas imprescindible per garantir-ne la millora.

Revertir retallades ideològiques

Bargalló també ha deixat clar que un dels reptes del seu equip serà revertir les retallades que ha patit l'educació. I en aquest punt ha volgut remarcar que s'han de solucionar retallades econòmiques però també ideològiques. "Jo hauria fet una altra priorització", ha dit a l'hora de valorar com es va retallar, i ha assenyalat com a exemple l'aturada dels instituts escola –que, diu, són "la millor oferta possible" en segons quines zones–. També ha criticat que s'aprofités el 155 per renovar els concerts a les escoles que segreguen per gènere. "Aquesta segregació no és ni legal", ha lamentat, i ha dit que "tenim una escola que encara segrega perquè tenim una societat que encara segrega".

stats