EDUCACIÓ
Societat 07/07/2017

El British Council avaluarà el nivell d’anglès dels alumnes de 4t d’ESO

Les notes de llengua anglesa milloren a les proves de primària i secundària

Núria Martínez
3 min
El British Council avaluarà el nivell d’anglès dels alumnes de 4t d’ESO

BarcelonaNova prova d’anglès per saber el nivell d’aquest idioma dels estudiants de Catalunya. Al voltant de 1.500 alumnes de 4t d’ESO de 53 centres -els mateixos que participen en les proves PISA per garantir la representativitat- faran una prova externa el curs que ve. Es tracta d’una prova acumulativa que farà el British Council i que certificarà quin nivell tenen els alumnes. És a dir, si tenen l’A1, l’A2, el B1, el B2, el C1 o el C2. L’examen el corregiran correctors internacionals.

“Les proves permetran fer un mapa del nivell d’anglès a Catalunya”, va explicar ahir el president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu, Joan Mateo, que va afegir que permetran “saber com el departament d’Ensenyament ha d’arbitrar els seus recursos per millorar el nivell en el futur”. Les proves tindran un cost de 50.000 euros i el conveni se signarà entre l’agost i el setembre perquè es puguin fer al novembre.

Precisament, ahir el departament d’Ensenyament va presentar els resultats de les proves de competències de 6è de primària i de 4t d’ESO i mostren que el nivell d’anglès ha fet un salt considerable. A sisè, la puntuació mitjana se situa en el 79,9%, mentre que l’any passat estava en el 73,7%, cosa que demostra una millora de 6,2 punts en l’assoliment de competències. Seguint la mateixa línia, a 4t d’ESO aquest any la puntuació d’anglès se situa en el 74,1%, mentre que l’any passat era del 71%, tres punts per sota. Les proves es van fer a 79.142 alumnes de 6è de primària i a 69.220 de 4t d’ESO durant aquest curs.

El domini de l’anglès és un dels indicadors que demostren les diferències entre el nivell socioeconòmic dels alumnes. Tot i que les desigualtats es redueixen respecte a fa un any, persisteix una diferència de quasi 19 punts entre els resultats que obtenen en aquesta matèria els alumnes de complexitat baixa i els que aconsegueixen els de complexitat alta a 4t d’ESO. La diferència en els resultats, de fet, ja es nota a 6è de primària, on els de complexitat alta estan de mitjana 14,4 punts per sota. “Tot i que s’hagi reduït, segueix sent una gran diferència”, va lamentar Mateo.

Pel que fa al nivell d’assoliment d’anglès a primària, la franja dels que no assoleixen les competències va situar-se per sota del 15% -el llindar que marca Europa-, amb un 14%. El 2015 era del 16,4%, i el 2013, del 19%. A 4t d’ESO, els resultats baixos també han millorat, i se situen en el 14,6%, mentre que el 2015 representaven el 19%, i el 2013, el 20,2%.

Mals resultats en ciències

El nivell de les proves de llengua catalana i castellana han registrat tendències diferents en els diferents cursos. Mentre que a 6è de primària obtenen millors resultats en català -75,8- que en castellà -73,4-, a 4t d’ESO passa tot el contrari. Els alumnes registren 77,2 punts en castellà, i només 74,6 en català.

Pel que fa a la prova científico-tecnològica de secundària, no arriba al llindar de 70 -que es considera un aprovat- i es queda en 65,9 punts. Mateo va subratllar el “repte” que suposa millorar la competència científico-tecnològica, que només s’avalua des de l’any passat a l’ESO i que el curs que ve s’introduirà a les proves de primària. Per intentar potenciar l’interès -sobretot entre les noies- en aquestes matèries científiques, s’implantarà el programa STEMcat a tots els cursos de l’escola i l’institut.

stats