Calvet reclama a Adif una reunió per definir el servei del nou tren llançadora al Prat

La Generalitat insisteix en operar-lo a través de FGC i que no ho faci Renfe "per la qualitat del servei"

La Generalitat pressiona el govern espanyol per fer una reunió que permeti definir com serà el servei del nou tren llançadora que ha d'unir la capital catalana amb l'aeroport del Prat. "Ja vam enviar una carta i Adif, és a dir, el ministeri de Foment, ens va donar la raó en el fet que aquesta gestora ha de tractar amb la Generalitat per definir com ha de ser aquest servei", ha explicat Calvet, que ara intentarà accelerar aquest procés amb el nou govern espanyol.

Així, la conselleria de Territori i Sostenibilitat vol tenir veu i capacitat de decisió "sobre una infraestructura que afecta els ciutadans i l'economia catalana". De fet, més enllà de definir les parades, els temps i el recorregut, el Govern vol que sigui Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) qui operi aquest tren. "En sabem i ho farem de la millor manera per als ciutadans; la percepció de qualitat del servei de FGC és millor que la que els ciutadans tenen de Renfe", ha insistit Calvet quan ha posat l'opció de l'operadora catalana damunt la taula.

La decisió, però, encara no està presa i Renfe no renuncia a operar també aquest tram. Fa només unes setmanes, la companyia va deixar clar que la millor manera de dur a terme el servei per als ciutadans és a través de les seves vies i amb els seus combois, que actualment ja operen a tota la R2, línia sobre la qual passarà la nova infraestructura.

Aquesta situació sembla mantenir aturada, almenys de moment, la segona part de la licitació de les obres. La gestora d'infraestructures Adif ja hauria d'haver licitat aquest paquet, que correspon als solcs i les vies, però aquest pas encara no s'ha fet, i això podria acabar afectant el calendari. "Hi ha parts que ja s'haurien pogut licitar", ha assegurat Calvet, que ha afegit: "Esperem que aquest no sigui el motiu del retard", ha deixat caure el conseller.

Relació Estat-Generalitat

El conseller de Territori no ha dubtat avui en retreure la mala gestió de Renfe i Adif. "No acceptarem lliçons d'ells; les solucions que ha posat Foment són parcials", ha dit Calvet. "Nosaltres hem proposat un model de bilateralitat amb tota la nostra ambició", ha afegit. En aquest sentit el conseller ha explicat que la Generalitat podria fer-se càrrec de les infraestructures a través de l'antiga Gisa, empresa pública catalana, i dels trens a través de FGC.

Calvet ha fet aquestes declaracions durant el balanç de l'any del seu departament en matèria d'infraestructures. Durant la trobada el conseller ha destacat els dos pilars que mouen els plans de la conselleria en aquest aspecte: la vinyeta i la T-Mobilitat.

"La vinyeta és el gran salt d'escala; aportaria estalvi i alhora ingressos", ha explicat. El conseller ha detallat que en un període de 10 anys es podrien estalviar 3.000 milions que es destinarien a transport públic, 2.500 milions més que es dedicarien al manteniment de la xarxa bàsica de carreteres i 1.200 milions més que el Govern destinaria a incentivar la millora en "l'ambientalització" de les flotes. "Les converses sobre el model de vinyeta estan avançades; aviat farem l'última reunió i passarem dels estudis als projectes", ha detallat Calvet. 

Pel que fa a la T-Mobilitat, Calvet s'ha limitat a dir que avança segons el previst: implementar-la el 2021.

El Govern també ha explicat que durant els pròxims quatre anys té previst invertir 107 milions anuals en la millora de la xarxa de carreteres, tant a través de licitacions com a través de mesures directes sobre les infraestructures.