PLA ENERGÈTIC
Societat 06/03/2011

Trànsit demana multes més barates, "proporcionals" a la nova velocitat màxima de 110

Des d'aquest matí, conduir entre 111 i 141 km/h en una autopista es multa amb 100 euros. Els radars rectificats ja estan a punt

Marta Català
3 min
Operaris de carreteres posant els adhesius amb el 110 km/h sobre senyals que limitaven la velocitat a 120 km/h / EFE

BARCELONASuperar el nou límit de velocitat de 110 quilòmetres per hora a autopistes i autovies, vigent des d'aquest matí, comporta multes de 100 euros. El director del Servei Català de Trànsit, Joan Aregio, troba que el govern espanyol hauria d'haver rebaixat el cost de la multa i fer-lo "proporcional" a la rebaixa dels límits de velocitat. En una entrevista a El Matí de Catalunya Ràdio, Aregio ha criticat la mesura aprovada pel govern espanyol per reduir el consum de benzina arran de la crisi de Líbia. "Les mesures de trànsit han de respondre a trànsit, a seguretat viària, perquè si no, no funcionen", ja dit Aregio. Tot i així, el director del Servei Català de Trànsit demana que els ciutadans compleixin la nova normativa.

Des de les 6 del matí d'aquest dilluns estem obligats a no superar els 110 kilòmetres per hora a autopistes i autovies. Conduir entre 111 i 141 km/h en una autopista o una autovia es multarà amb 100 euros, tot i que Trànsit no retirarà els punts del carnet de conduir fins a sobrepassar els 151 km/h, com fins ara, segons les modificacions a la Llei de Trànsit aprovades pel reial decret del consell de ministres.

Els radars ja estan modificats i els senyals que indiquen la velocitat màxima ja han estat rectificats amb adhesius amb el 110 imprès perquè tothom compleixi la normativa.

Barcelona-València, 2 litres més anant a 110

La mesura ha estat molt críticada per alguns sectors. Els experts alerten que no tant sols el límit de velocitat influeix en el consum de benzina. El president de la Societat de Tècnics de l'Automoció (STA), Rafael Boronat, no és optimista i diu "que no serà efectiva perquè no es pot assegurar al 100% que hi hagi una diferència de consum a la pràctica que sigui proporcional, que es podria deduir d'un càlcul teòric". Això explicaria els resultats de la prova del diari ARA de conduir de Barcelona fins a València. La crònica la podeu llegir en l'edició d'avui de paper i en aquest article de l''ARA Premium. Amb el mateix cotxe (un Seat León 1.800) a 120 km/h a l'anada i tornant a 110 fins al mateix punt de la capital catalana hem gastat dos litres més anant a 110 km/h que a 120.

El Govern, escèptic i resignat

Des del Govern, la mesura dels 110 km/h s'ha rebut aquests últimes dies amb fredor. El portaveu de CiU al Congrés, Josep Antoni Duran i Lleida, es va mostrar escèptic amb l'eficiència de la mesura ja que creu que "no tindrà tanta repercussió com diu l'Estat quant a estalvi de consum energètic". Tot i l'esceptisicme, el portaveu de CiU va assegurar que "Catalunya farà el que calgui per implementar la mesura".

Des de Brussel·les, el president de la Generalitat, Artur Mas, es va mostrar crític amb el paquet de vint mesures d'estalvi energètic aprovades unilateralment pel govern espanyol. "Això que Madrid decideixi i ens faci pagar a nosaltres la festa no pot ser", va apuntar Mas, que va avisar que la Generalitat "no pagarà els 'brindis al sol" i les mesures "d'eficàcia més que dubtosa" de Zapatero. El conseller d'Interior, Felip Puig, també ha airejat els seus recels cap els 110 km/h. Puig considerava aquest mateix diumenge que forma part "d'un paquet de mesures improvisades de difícil acompliment". Tot i així, ha dit en to resignat que "la modificació del reglament de circulació és de competència estatal", fet que "ens obliga també a fixar aquesta limitació de velocitat", ha dit.

"Sincerament espero que d'una vegada per totes es faci de veritat una política energètica de futur", ha continuat el conseller d'Interior "perquè no haguem d'estar improvisant quan puja el preu del petroli", ha constatat. Ha acabat el seu raonament lamentant que "una vegada més pagaran els ciutadans que es veuran afectats per una reducció de velocitat que no repercutirà en el consum", ha conclòs.

El RACC, en contra

El Reial Automòbil Club de Catalunya (RACC), per la seva banda, no creu que la reducció de la velocitat màxima a autovies i autopistes fins a 110 quilòmetres per hora sigui positiva. Segons l'associació, els costos de la mesura seran més elevats que no pas els beneficis que se n'obtindran. En aquest sentit, el director de la fundació del RACC, Miquel Nadal, posa en dubte les xifres que ha utilitzat el govern espanyol per justificar la decisió. Segons el RACC, només es reduirà entre l'1% i el 2% en combustible i no pas el 10-15% que argumenta l'Estat, i l'estalvi serà d'entre 200 i 300 milions d'euros en lloc dels 1.400 milions que ha xifrat el govern de Madrid.

stats