Societat 13/11/2013

Les estacions del Clot Aragó i Sant Adrià es convertiran en terminals d'enllaç en cas d'incidència a Rodalies

La Generalitat detalla quines són les obres que es faran a la xarxa per millorar la seguretat i la fiabilitat de Renfe que Foment s'ha compromès a executar abans del 2016

Albert Solé
2 min
Un tren de Rodalies ple a vessar durant la vaga de Renfe / MANOLO GARCÍA

BarcelonaMillorar el sistema de senyalització de la R1 entre Badalona i Mataró, allargar les andanes de les estacions d'Arc del Triomf, Torredembarra i Camarles fins als 200 metres per acceptar trens de la màxima capacitat, o bé convertir les estacions de Sant Adrià i del Clot Aragó en terminals d'enllaç per repartir els combois quan hi hagi una incidència a la xarxa: aquestes són algunes de les moltes actuacions –fins a 59– que el ministeri de Foment es va comprometre dilluns a executar abans del 2016, fent seu un document elaborat per la Generalitat conjuntament amb Renfe, i que tenen un cost d'uns 300 milions.

Aquest dimecres el director general d'Infraestructures de Mobilitat Terrestre, Xavier Flores, ha explicat al detall en què consistiran cada una de les 59 actuacions per modernitzar la xarxa de Rodalies i fer-la més segura i fiable.

"Hi ha una voluntat real de totes les parts de solucionar aquests problemes", ha recordat Flores, i per això en qüestió de dies es crearà un grup de treball tècnic entre la Generalitat, Foment i Adif per començar a marcar les prioritats i iniciar les obres, moltes de les quals ja es podrien començar en qualsevol moment.

La urgència de l'acord ha arribat després de l'enèsim accident als túnels de Barcelona, el descarrilament d'un comboi a Sant Andreu Arenal. "L'objectiu d'aquestes actuacions és el de minimitzar el risc de l'error humà", que va ser la causa final de l'últim accident, ha comentat Flores.

I el desdoblament de la línia de Vic?

Xavier Flores ha explicat només el detall del document amb les obres més urgents a Rodalies, que tenen un cost de 300 milions d'euros. L'anunci de la ministra Ana Pastor de dilluns sobre el desdoblament de la R3 fins a Vic està al marge d'aquest acord, i el departament de Territori l'explicarà amb precisió en els propers dies.

ERTMS

L'aplicació del sistema ferroviari europeu (ERTMS), més modern i segur, tampoc està dins l'acord dels 300 milions, però hi camina en paral·lel. "El projecte ERTMS encara s'ha de definir, però està claríssim que com a mínims els túnels de Barcelona l'han de tenir", ha explicat Flores. Dels 50 milions dels pressupostos de l'Estat per al 2014 dedicats a l'ERTMS per a tot Espanya, Catalunya encara no sap quina part li tocarà.

stats