Colau vol imposar una taxa a les bicis i motos compartides

Les empreses tindran límit de llicències i pagaran 70 euros anuals per vehicle

MARIA ORTEGA / ELENA FREIXA / GERMÁN ARANDA

Veient l’expansió que estan vivint les empreses de lloguer de motos i bicicletes que s’estacionen al carrer, l’equip d’Ada Colau vol imposar una taxa per ocupació de l’espai públic i regular el nombre de llicències a les quals tindran accés les operadores. L’impost que es vol aplicar és de 71,51 euros anuals per cada bicicleta o moto.

La norma haurà de ser aprovada definitivament al pròxim plenari, després que no aconseguís els vots suficients a la comissió. La proposta preveu que la concessió de llicències permeti un creixement d’un 70% en el nombre de bicicletes (actualment n’hi ha 1.500) i un 47% en el de motos (actualment n’hi ha 2.325). O sigui, que podran circular unes 3.400 motos i 2.550 bicicletes amb llicència. El sistema d’adjudicació als diferents operadors es vol fer a través de subhasta, de manera que les actuals flotes no estarien garantides tal com funcionen ara, segons ha reconegut l’Ajuntament, després de parlar amb el departament de Competències de la Generalitat.

Els operadors accepten a contracor la taxa, però es mostren decebuts amb el nombre de llicències que preveu la normativa. Anna Merino, representant de Smart Mobility, on s’agrupen operadores d’aquest tipus de 'sharing', lamenta que “el punt de partida amb el nombre de llicències és molt baix”. Creu que amb les previsions de creixement de les empreses és possible que quan comenci a aplicar-se la normativa ja hi hagi tants vehicles en circulació com llicències disponibles. “No hi ha, actualment, un problema d’ocupació d’espai públic degut a aquests vehicles”, afegeix Merino.

Pel que fa a les llicències, els empresaris ho accepten, tot i que Merino creu que “penalitza unes empreses que estan ajudant a fer que hi hagi una mobilitat més sostenible a la ciutat”. A la comissió, regidors del PP, Ciutadans i el PDECat es van sumar a aquesta crítica. En el cas dels independentistes, van suggerir que més aviat el que s’hauria de fer és “bonificar aquelles empreses que facin servir el 'sharing' amb motos elèctriques”. Els operadors aprecien que la regidora de Mobilitat, Janet Sanz, hagi anunciat que el nombre de llicències serà “revisable” any rere any en funció de com evolucionin el mercat i els usos públics.

Sobre el cost de la taxa en si, les empreses volen ajornar la implantació al·legant que encara tenen pèrdues per la inversió que han fet en el desplegament recent per la ciutat. També reivindiquen que les externalitats del servei que ofereixen són bones, tant en termes d’emissions (perquè aposten per la mobilitat elèctrica) com pel que fa a la disminució del soroll i la descongestió de trànsit, perquè són l’alternativa als altres tipus de vehicles privat. Des de l’Ajuntament, Janet Sanz va explicar que es plantegen prendre mesures similars amb els cotxes, però que això trigarà més perquè els cotxes no només ocupen espai públic, sinó que també aparquen en aparcaments privats.

El consistori ja va anunciar a finals de l’any passat que havia fet un diagnòstic sobre l’ús de vehicles compartits a Barcelona i que treballava en una solució per garantir-ne l’encaix. L’estudi determinava que hi havia un total de quinze empreses (privades, públiques i cooperatives) de vehicle compartit que operen a la ciutat (amb cotxes, motos o bicis). Ara les empreses hauran de complir, a més, criteris de sostenibilitat, seguretat i geolocalització, així com proveir dades sobre l’ús al consistori.

Més continguts de