Comín assegura que s'està estudiant que Trànsit sàpiga quines persones no poden conduir per motius mèdics

L'anterior conseller de Salut, Boi Ruiz, havia dit que era impossible d'aplicar la mesura perquè vulnera les lleis de protecció de dades

El conseller de Salut, Antoni Comín, ha assegurat avui que s'està estudiant la proposta que el Servei Català de Trànsit (SCT) sàpiga quines persones no poden conduir per motius mèdics. Després de l'accident de Freginals (Montsià) el passat 20 de març, el conseller d'Interior, Jordi Jané, va llançar la proposta i Comín ha assegurat que la voluntat del Govern és "repensar" la situació actual.

Per això, ha obert un període d'anàlisi per millorar "la seguretat dels usuaris del transport que depenen de persones que només poden realitzar el servei en condicions amb un estat de salut idoni". En aquesta reflexió, ha dit Comín, el Govern té "molt en compte" el debat originat després de la tragèdia de Germanwings.

Una de les mesures podria ser l'obligació dels professionals mèdics d'informar el SCT de quins conductors no reuneixen durant un període determinat les condicions mèdiques, físiques o psicològiques, per conduir amb seguretat, segons va apuntar Jané i ha confirmat Comín, que ha afegit que es tracta d'una proposta " compartida" dels consellers, tot i que no ha volgut donar-ne més detalls. De fet, l'anterior titular de Salut, Boi Ruiz, havia dit taxativament que aquesta mesura era impossible perquè vulnerava les lleis de protecció de dades dels pacients, just després que ho proposés el llavors director del SCT, Joan Josep Isern. En aquest sentit, Comín també ha remarcat que "no és fàcil" trobar l'equilibri entre la privacitat dels pacients i la seguretat dels ciutadans, però hi ha un canvi de matís.

Així, Comín considera que el sistema actual que regula el secret professional és " excessivament garantista per al pacient i suposa un dèficit de garanties per a tercers" i ha recordat que el debat de revisar-lo està sobre la taula. El copilot Andreas Lubitz, que el 24 de març de l'any passat va estavellar voluntàriament l'avió de Germanwings amb 150 persones a bord, patia depressió severa i havia visitat desenes de metges que no van avisar ni les autoritats d'aviació ni els responsables de la companyia. L' Oficina d'Investigacions i Anàlisis per a la Seguretat de l'Aviació Civil a França (BEA) va recomanar el 13 de març poder revisar o trencar el secret mèdic en casos de pilots amb problemes psicològics. El metge de família del CAP de Vila-seca (Tarragonès) Josep Serra fa temps que va al darrere d'aquesta qüestió i ja ha ideat un sistema –Sinèrgic– per permetre que un metge pugui advertir a les autoritats de Trànsit que un pacient no està en condicions, durant un temps determinat o per sempre, de conduir per raons mèdiques.