La titulació i l'expedient acadèmic ja no influeixen per trobar feina

Un estudi liderat per la UAB confirma que les empreses valoren més les competències i habilitats, la personalitat i el coneixement del sector

Les competències i habilitats, la personalitat i el coneixement del sector on opera l'empresa. Aquests són els tres principals aspectes que influeixen en les empreses a l'hora de seleccionar personal. Les dades s'extreuen de l'estudi 'Impacte de l'orientació professional dels joves en el desenvolupament de competències per accedir al mercat laboral i transformar-lo', realitzat en el marc del programa RecerCaixa. El director de l'Àrea de Ciència i Medi Ambient de la Fundació Bancària La Caixa, Enric Banda; el professor del departament de pedagogia aplicada de la Facultat de Ciències de l'Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Màrius Martínez, i la directora del portal Educaweb, Montserrat Oliveras, han presentat aquest dimarts la recerca, que conclou que la titulació i l'expedient acadèmic són els aspectes menys influenciadors.

L'estudi, liderat per la UAB amb la col·laboració d'Educaweb, la International Foundation for Interdisciplinary Health Promotion (IFHIP) i el DEP Institut, detalla els obstacles i principals barreres que frenen la inserció dels joves al mercat laboral. En aquest sentit, la debilitat de la demanda, les dificultats de finançament i la falta de motivació dels candidats són els tres principals aspectes que formen aquests impediments. Tot plegat, dins el context de l'actual model econòmic, la crisi i els estereotips i la discriminació, segons apunten els 22 experts consultats.

A més, la cura en l'execució de les tasques i la disposició per aprendre són les principals competències que apreuen en els seus treballadors les més de 850 empreses enquestades. Màrius Martínez afirma que "les empreses grans valoren menys les competències relacionades amb la transformació del mercat laboral". Per reduir les barreres i canviar aquesta concepció, l'estudi detalla un llistat de 20 competències que caldria fomentar, entre les quals destaquen l'anàlisi crítica, l'autoexigència i l'emprenedoria a nivell col·lectiu.

La recerca incideix en el factor de la transformació, però per això és necessari, segons indica Martínez, canviar el sistema d'orientació laboral que ofereixen els centres educatius. "Orientar incentivant a tenir un molt bon expedient acadèmic és insuficient", critica el professor de pedagogia aplicada, i afegeix que " fa falta més formació dels orientadors i més recursos i eines que ho facin possible". També es destaca la importància d'establir més convenis entre els centres educatius i les empreses. "A Suïssa el 25% de les empreses col·laboren amb les escoles i instituts", remarca Martínez.

En aquesta direcció, a partir de l'estudi s'han elaborat dues guies en format digital, adreçades als centres educatius i als joves, que contenen un conjunt d'activitats que treballen el desenvolupament de les competències per a l'accés i la transformació del mercat laboral.

 

 

Més continguts de