Publicitat
Publicitat

Consells per evitar els ensurts

Tot i que la informació està a l'abast a les webs de les companyies telefòniques, l'elevat número de queixes i reclamacions indica que el circuit d'informació al consumidor no funciona. Aquí hi ha algunes pistes per evitar rebre una factura de les que fan història.

Què cal fer abans d'un viatge?

Prevenir abans que curar

Si viatgem a l'estranger i pretenem endur-nos el mòbil és convenient trucar a la companyia telefònica perquè ens informi de quins són els costos concrets de veu i accés a internet al país on serem. En aquesta trucada també podem decidir si desactivem el servei de roaming (la majoria de companyies l'activen per defecte) o si contractem un pla específic per a la nostra estada (que sol ser més barat que les tarifes estàndard). Els telèfons de les companyies són 609 (Movistar), 123 (Vodafone), 1414 (Orange), 622 (Yoigo), 121 (Simyo).

Com puc evitar que el mòbil es connecti a internet automàticament?

El mòbil pot ser un traïdor silent

En l'apartat de configuració del mòbil, cal buscar l'opció de xarxes i desactivar tant el 3G com la itinerància de dades. Als iPhone, això es troba a Configuració > General > Xarxa. Als Android, cal anar a Settings > Wireless & Networks > Mobile Networks, i desactivar Data Roaming.

Hi ha alternatives a les tarifes cares de les companyies telefòniques?

Feta internet, feta la trampa

Els mòbils es poden connectar a internet també a través de xarxes wi-fi de lliure accés. En països com els Estats Units són prou freqüents als espais públics (o en establiments d'informàtica, o als Starbucks i similars). Per poder telefonar, una bona recomanació és tenir l'Skype instal·lat, cosa que permet trucar de franc a usuaris que també el tinguin al seu mòbil o a un ordinador. Però perquè la trucada sigui gratuïta des de l'estranger, a més, cal fer-la a través d'una xarxa wifi. Els usuaris de BlackBerry tenen un servei propi d'itinerància (Tum World) que és més barat que les tarifes vigents de les companyies.

Com puc saber quant estic consumint en dades?

Mirar el taxímetre

Tot i que els mòbils tenen comptadors propis de dades, són molt rudimentaris. Val més baixar-se alguna de les aplicacions que permeten mesurar amb més exactitud el nostre consum d'internet. De tota manera, segons expliquen les associacions de consumidors, pot haver-hi diferències entre el que ens digui l'aplicació i el que ens facturi la companyia (i, de manera no excessivament sorprenent, són diferències a favor de la companyia).

Què puc fer si m'ha arribat una factura astronòmica?

Malgrat tot, reclamar

Mala peça al teler, perquè les companyies s'escuden en el fet que les tarifes estan a disposició de l'usuari. Tot i això, si es vol reclamar cal enviar una carta certificada o un burofax a la seu social de la companyia en qüestió. L'OCUC recorda l'opció d'acompanyar la carta amb un pagament parcial de la part que estimem que és justa (en canvi, es desaconsella el retorn del rebut sense més ni més). A partir d'aquí, la companyia té un mes per respondre. Davant d'una negativa, es pot acudir a la Junta Arbitral del Consum o bé emetre una queixa a la Secretaria d'Estat de Telecomunicacions i Societat de la Informació. En el cas dels socis de l'OCUC, la quota anual (40 euros) té com a servei associat que els serveis jurídics de l'entitat tramitin les reclamacions i facin de mediadors.

L'

Més continguts de