Societat 23/10/2014

Contra els errors de la crisi, educació financera: 19.000 alumnes d'ESO participen en un programa pioner

Per tercer any consecutiu, estudiants de 300 escoles catalanes aprenen la diferència entre un salari brut o net, què és l'IRPF o com demanar un crèdit i una hipoteca

Marc Toro
3 min

Barcelona"El coneixement i la consciència financera són fonamentals per evitar tornar a passar pels mals moments que hem passat". Així s'expressava aquest dijous el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, en la presentació de la tercera edició del Programa d'Educació Financera a les Escoles de Catalunya (EFEC). Impulsat per l'Institut d'Estudis Financers (IEF), la Generalitat, l'Institut Català de Finances (ICF) i diverses entitats financeres -La Caixa, Banc Sabadell, BBVA, Banco Santander i Caixa d'Enginyers-, aquest projecte pioner té per objectiu evitar que els professionals del futur cometin els mateixos errors que ens han portat a crisi econòmica actual.

Uns 19.000 alumnes catalans de 4t d'ESO (de 300 centres i el 30% de l'alumnat d'aquest curs) participaran a 5 tallers d'una hora on aprendran la diferència entre un salari brut o net, què és l'IRPF, les parts d'una nòmina, per a què serveix la quota de la Seguretat Social o com demanar un crèdit i una hipoteca, entre d'altres. I ho faran de la mà de professors voluntaris: treballadors en actiu o jubilats dels bancs i caixes que financien el programa. Després de tres anys d'"èxit" -en paraules del conseller-, els voluntaris ja són més de 600, i els seus ensenyaments arriben a escoles de totes les comarques de Catalunya.

Segons ha explicat el director de l'IEF, Josep Soler, una de les principals novetats d'aquesta edició és que la formació s'amplia a 10 les escoles d'adults, on ja es va fer una prova pilot l'any passat. "Va anar molt bé i ens convé ampliar el programa", ha admès Soler, per afegir que l'ideal, en pocs anys, seria que "si bé no s'arriba al 100% dels centres d'adults i de 4t d'ESO, com a mínim s'arribi a tots els que volen participar del programa". "Arribarà un moment en què el fet que el programa no estigui implantat en una sola escola serà inconcebible", ha assegurat Mas-Colell. De moment, però, es tracta d'una iniciativa que s'emmarca en el si d'una assignatura optativa que no forma part del currículum escolar. L'ARA va assistir l'any passat a un dels tallers que s'impartia al Col·legi Jesús Maria de Barcelona.

Contra el suspens en economia domèstica

Teresa Pijoan, directora d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, ha destacat les bondats de l'EFEC com a continuïtat dels ensenyaments d'emprenedoria que ja eben els alumnes de 3r d'ESO i Batxillerat. "Amb això no n'hi ha prou, i aquest programa dóna un valor afegit al que fem", ha dit.

"Prioritzar l'educació financers és cada cop més important per assegurar un endeutament adequat i fomentar l'estalvi, així com per fer que la gent sigui conscient de les conseqüències de la seva longevitat", ha apuntat Josep Soler, que ha subratllat la importància del concepte "alfabetització financera". Després de posar diversos exemples de països que prioritzen l'educació financera en els seus currículums escolars, el director l'IEF ha explicat que, a més de seguir les recomanacions de la Comissió Europea i de l'OCDE, l'EFEC d'aquest any està adaptat als resultats de l'informe PISA. Un fet que, ha afegit, fa que el programa comenci a "ser rellevant a nivell europeu". Cal recordar que l'informe PISA d'aquest juliol va evidenciar que un de cada sis alumnes de l'Estat té problemes per resoldre qüestions senzilles d'economia domèstica.

Els representants de les diferents entitats financeres que participen a la iniciativa també han participat a la roda de premsa de presentació i, la majoria d'aquestes, han anunciat increments de voluntaris respecte a l'edició de l'any anterior.

stats