Societat 29/04/2014

Creen un videojoc per potenciar les capacitats cognitives i motores de discapacitats intel·lectuals

Els jugadors no han de fer servir cap comandament, sinó que un dispositiu els capta el moviment del cos

Acn
2 min

BarcelonaL'empresa social sense afany de lucre CIPO i la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han creat un videojoc per potenciar les capacitats cognitives i motores de persones amb discapacitat intel·lectual i trastorns mentals. El joc s'anomena CIPOActivity i no necessita cap comandament, sinó que permet jugar només movent el cos, gràcies al fet que un dispositiu anomenat Kinect capta el moviment del cos. El videjoc comprèn quatre jocs: de música, de colors, de relaxació i El bosc dels jocs, que, a la vegada, inclou quatre minijocs. A través d'aquests jocs la persona pot fer una coreografia aeròbica, exercicis gimnàstics, de relaxació i treballar capacitats cognitives i motores com la concentració o l'equilibri. El videojoc busca potenciar el benestar físic i emocional de persones amb diferents graus de discapacitat intel·lectual i trastorns mentals i d'edats diverses. Es treballen capacitats cognitives i motores com l'atenció, la concentració, l'equilibri, la memòria, la coordinació, la flexibilitat, la respiració, la visualització o l'estimulació sensorial.

L'eina ha estat desenvolupada per investigadors del Centre d'Accessibilitat i Intel·ligència Ambiental de la UAB, en col·laboració amb experts en psicologia del CIPO i en el marc del programa d'Ajuts a Projectes d'Iniciatives Socials de l'Obra Social La Caixa.

El videojoc compleix els requisits terapèutics fixats pels especialistes i té els components educatius i lúdics de qualsevol joc seriós. Per adaptar-lo a les característiques d'aquestes persones, s'ha marcat un ritme una mica més lent en el desenvolupament dels esdeveniments, de manera que els estímuls no són tan ràpids, les instruccions són senzilles i entenedores i s'han ajustat els llindars de detecció de moviment a la màxima sensibilitat possible.

L'investigador que ha coordinat el projecte, Enric Martí, ha explicat que un dels aspectes més positius que ofereix aquest videojoc és que "hi ha jugabilitat en el sentit que s'incentiva a la persona a moure's" i els jugadors perceben que fer els moviments que demana el joc "té recompensa", ja que van aconseguint punts i superant pantalles. Aquest incentiu arriba sovint d'un monitor virtual que va guiant el jugador.

Per poder fer servir el CIPOActivity cal una pantalla, un ordinador i un dispositiu Kinect. El disseny i l'animació dels personatges s'han fet amb un programa de disseny i modelat en tres dimensions, i la música ha estat composada expressament. Els jugadors poden fer servir el català, castellà o anglès en el joc.

Tant el coordinador del projecte com la psicòloga Aurora Piguillem han destacat que un dels avantatges principals del videojoc és que afavoreix a la "normalització" d'aquest col·lectiu, ja que fins ara no s'havia trobat un videojoc creat expressament per a les persones amb discapacitat intel·lectual a l'estat espanyol.

Actualment el producte es fa servir a les instal·lacions del CIPO en persones amb un grau mitjà de discapacitat i d'edats entre els 20 i els 50 anys. Piguillem ha explicat que els resultats han estat "millors dels esperats", ja que les persones s'han familiaritzat de pressa amb els dispositius i han mostrat molta motivació.

De cara al futur, Martí ha explicat que la idea és fer difusió del videojoc per tal que altres centres i particulars puguin fer-ne ús. A més, ha apuntat a la possibilitat de comercialitzar aquest videojoc i ha detallat que s'està pensant a presentar el projecte a Microsoft per tal que es pugui comercialitzar per a una de les seves videoconsoles.

stats