Societat 02/05/2017

Creix el nombre d'universitaris que han de compaginar els estudis i la feina

Segons un estudi de la UAB, van passar del 59 al 67% entre els anys 2008 i 2014

Ara
2 min
Una aula d'universitat

BarcelonaEl percentatge d'estudiants que compaginen els estudis amb la feina va créixer durant la crisi. Així ho mostra l'estudi 'European Journal of Education', del Grup de Recerca en Ensenyament i Treball del departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que indica que van passar del 59 al 67% entre el 2008 i el 2014.

Segons dades recollides a partir d'enquestes de l'Agència de Qualitat Universitària de Catalunya, l'estudi ha conclòs que aquest augment va ser generalitzat en tots els perfils d’estudiants, i especialment entre els d’origen mitjà i alt. No obstant, només entre el grup d’origen social més desafavorit es va produir un augment dels que van passar de treballar a temps parcial a temps complet, que va anar del 38 al 47%.

Una altra conclusió és que estudiar i treballar alhora penalitza acadèmicament els estudiants, que obtenen més mala nota que els que no treballen. "Coincidint amb la crisi, per exemple, els que tenien una feina a temps complet relacionada amb els estudis van ser els que van treure més mala nota, probablement per centrar-se, en una època difícil per a l’ocupació, a mantenir el seu lloc de treball", apunta l'estudi.

A més, assegura que és especialment negatiu per als joves d’origen familiar educatiu més baix, que són els que treballen més a temps complet i en feines no relacionades amb els estudis, el què els comporta una qualitat ocupacional pitjor en la inserció laboral futura. "L’accés, les condicions de vida i la participació a la universitat poden esdevenir nous eixos de desigualtat que suposin nous obstacles per als estudiants amb necessitats econòmiques que han de treballar durant els estudis i una barrera per a la seva continuïtat educativa, ja que han de competir amb notes més baixes per a l’accés a beques i a estudis de tercer cicle”, destaca Albert Sànchez-Gelabert, que ha liderat l’estudi juntament amb Marina Elias, membre del Grup de Recerca en Educació i Treball departament de Sociologia UAB.

stats