INFRAESTRUCTURES

Crítiques a la supressió de la línia Salou-Tarragona

El corredor mediterrani implica eliminar aquest trajecte, que és un dels més usats del país

L’entrada en funcionament del nou traçat ferroviari al Camp de Tarragona que comporta el corredor mediterrani està tocant el voraviu entre associacions d’usuaris. El motiu, l’eliminació de la línia ferroviària costanera entre Salou i Tarragona, una de les més utilitzades del país, amb 675.000 passatgers l’any. Aquesta via és la gran damnificada pel nou traçat del corredor mediterrani entre València i Barcelona, que ha d’entrar en vigor aquest primer semestre del 2018, tot i que encara no hi ha data oficial.

Amb el replantejament es creen dues noves estacions al Camp de Tarragona (l’Hospitalet de l’Infant i Cambrils, les dues als afores d’aquests municipis), però se’n suprimeixen quatre d’urbanes (l’Hospitalet de l’Infant, Mont-roig del Camp, Cambrils i Salou). El portaveu al Camp de Tarragona de la Plataforma del Transport Públic (PTP), Daniel Pi, considera que “els usuaris del dia a dia del Camp de Tarragona surten molt perjudicats per un nou traçat pensat per als usuaris entre Barcelona i València, i es deixa sense estacions de proximitat els usuaris; la mobilitat interna del Camp de Tarragona se’n ressentirà molt”.

L’opinió dels usuaris no la comparteixen els alcaldes i la Generalitat, que dijous precisament van presentar un pla perquè els canvis al model ferroviari que introdueix Foment solucionin els dèficits històrics del transport de passatgers al Camp de Tarragona. A grans trets, aquest pla -que van subscriure els alcaldes de Tarragona, Reus, Salou, Cambrils i Vila-seca amb el secretari de mobilitat de la Generalitat, Ricard Font- preveu la millora de les connexions amb Barcelona (menys temps de trajecte i més freqüències aprofitant les noves vies i l’alta velocitat) i la supressió de l’antic traçat entre Cambrils i Tarragona, amb la posterior creació per part de la Generalitat d’un tren tramvia que garanteixi el servei (tot i que no es fixen terminis). El document, batejat com a Pacte per a les infraestructures del Camp de Tarragona, suposa la fixació de prioritats que caldrà defensar davant el ministeri de Foment i Adif, els gestors del servei.

“El pla és molt bonic -diu Pi-, però no és realista, perquè parla d’una sèrie de projectes que ja veurem si s’arriben a fer mai. Ja tenim molta experiència en projectes que es queden al calaix”. “De moment -insisteix- el que és clar és que els usuaris de la línia entre Cambrils i Tarragona es queden penjats, i ja veurem quan tornen a tenir una opció de mobilitat ferroviària que respongui a les seves necessitats”. Des de la Plataforma del Transport Públic són partidaris que la línia continuï en funcionament mentre es tramita i es fa realitat el futur tren tramvia, “per evitar que els usuaris es quedin sense servei”.

Però els alcaldes tenen pressa per desmantellar unes vies que han fet de barrera física i que parteix en dos els seus municipis, amb un sagnant historial d’atropellaments. L’alcaldessa de Cambrils, Camí Mendoza, considera que “és imprescindible que l’Estat desmantelli les vies i integri el traçat en la trama urbana, que en el cas de Cambrils suposa una important barrera arquitectònica”. Per a Pi, en canvi, seria un “error històric” que s’acabés tancant la línia Cambrils-Tarragona.