Societat 23/01/2011

Des de la bombeta que va fer néixer el concepte fins als iPods

1 min
Phoebus, Multaven

L'any 1924 es va fundar un càrtel de productors de bombetes de tot el món, que van anomenar Phoebus. Van limitar a 1.000 hores la duració de les bombetes. Multaven severament els fabricants que no ho feien. Els van descobrir i l'any 1953 van prohibir-ho, però ja havien assolit el seu objectiu.

Henry Ford va optar per un únic model, el Ford T, pensat per durar molts anys. Aquesta estratègia va tenir molt èxit a principis dels anys 20. General Motors, per competir-hi, canviava el model cada any. Els retocs eren cosmètics. El disseny feia que es volgués canviar de cotxe i va guanyar a la fiabilitat.

El gegant químic Dupont va descobrir el niló, un material que acabaria per sempre amb el malson de les carreres a les mitges. Només tenia un problema: era massa resistent. A poc a poc van haver de fer-les menys resistents per no abocar l'empresa a la bancarrota. I a les mitges hi van tornar les carreres.

Apple no tenia un servei de substitució de les bateries dels iPods, sinó que obligava els consumidors a comprar un aparell nou. Una advocada americana va presentar una demanda col·lectiva. El cas no va arribar a judici, però Apple va crear un servei de substitució de bateries i la garantia ara dura dos anys.

stats