BARCELONA
Societat 20/09/2017

Dia Sense Cotxes: 76 talls i un test a la superilla de Sant Antoni

Aquest divendres es restringirà el trànsit a Via Laietana i Gran de Gràcia

Maria Ortega
2 min
Dia Sense Cotxes: 76 talls i un test a la superilla de Sant Antoni

BarcelonaL’Ajuntament de Barcelona multiplica avui l’aposta pel Dia Sense Cotxes. Si l’any passat va recuperar la celebració d’aquesta iniciativa en dia laborable -i, tot i els mals auguris inicials, la jornada es va saldar sense caos-, aquest 2017 repeteix la convocatòria i augmenta el nombre de carrers secundaris que demà es tallaran al trànsit. Passen de 54 a 76 i s’hi organitzaran fins a 108 activitats. Repeteixen, també, les restriccions en dues vies importants de la ciutat: la Via Laietana, on es tornarà a instal·lar un carril bici bidireccional al centre de la calçada i s’eliminarà el trànsit de pujada i el carril esquerra de baixada; i Gran de Gràcia, per on, entre les onze del matí i les nou de la nit, només podran circular autobusos.

La principal novetat d’aquest any és que s’aprofitarà el Dia Sense Cotxes per posar a prova la futura superilla de Sant Antoni, que després de la polèmica generada per la del Poblenou s’ha batejat com a supercruïlla i està previst que sigui una realitat l’any que ve. Així, la cruïlla dels carrers Borrell i Tamarit, just al davant del Mercat de Sant Antoni -actualment en obres-, es tallarà al trànsit en un espai que s’ha batejat com a Cruïlla per la Qualitat de l’Aire. La instal·lació pedagògica #respiranet mostrarà en aquest punt la qualitat de l’aire que respirem i s’hi faran activitats, com ara un circuit de bicicletes elèctriques. L’objectiu en aquesta zona és que quan el mercat reobri, l’abril de l’any que ve, la cruïlla Tamarit-Borrell ja estigui pacificada.

Un 6% menys de trànsit

L’equip de govern municipal crida a deixar el cotxe a casa i comprovar, per un dia, com pot ser una ciutat més pacificada. Però la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, insisteix que l’objectiu no és fer una acció un dia puntual, sinó avançar cap a un canvi de paradigma. “Necessitem urgentment canviar el nostre model de mobilitat”, assegura.

L’any passat els talls anunciats en dia laborable van generar un fort rebombori, però a la pràctica el tall de carrers secundaris no va provocar cap gran problema circulatori a Barcelona. El trànsit privat va disminuir un 6,1% (l’equivalent a uns 125.000 desplaçaments menys en vehicle privat) tant a les entrades com al centre de la capital catalana i, en paral·lel, el metro va augmentar un 5% el nombre de passatgers. Tenint present aquestes dades demà es preveu un increment de la freqüència de pas al metro -hi haurà un tren més a les línies de la 1 a la 5- i més personal a les estacions.

Per a molts barcelonins el Dia Sense Cotxes, que l’equip d’Ada Colau ha recuperat, continua lligat a una anècdota de l’alcalde Joan Clos, que el 2003 va arribar en cotxe a una entrevista (i admetent-ho, així, en directe). Aquell any la reducció del trànsit va ser només d’un 3% i es va decidir que calia repensar la iniciativa, que es va considerar un fracàs. Aquest 2017, i per tercer any consecutiu, el Dia Sense Cotxes se celebra en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura i, a més, coincideix amb el tret de sortida de les Festes de la Mercè, que s’allargaran fins dilluns.

stats