Educació dobla els instituts escola el curs que ve

Bargalló anuncia la creació de 25 centres d’un model que assegura que redueix l’absentisme escolar

El curs que ve hi haurà gairebé el doble d’instituts escola a Catalunya, la fórmula que uneix educació infantil, primària i secundària en un mateix centre i que, segons la conselleria, pot ajudar a reduir l’absentisme i el fracàs escolar. Si fins ara n’hi havia 28 a tot el país, el curs 2019-2020 se n’obriran 25 més, que suposaran una “clara millora” de l’oferta de secundària, amb 1.500 noves places a primer d’ESO en aquesta tipologia de centres, hi hagi pressupostos per a l’any que ve o no.

Segons va explicar ahir el conseller d’Educació, Josep Bargalló, 22 dels 25 centres seran ampliacions d’escoles (s’hi afegirà 1r d’ESO), i en els altres tres casos es fusionen escoles i instituts. Això significa que no es construiran edificis nous, sinó que es faran obres d’ampliació per donar cabuda a més estudiants en aquests centres. El conseller, que va dir que no es posaran en mòduls prefabricats, va explicar que l’impuls d’aquest model també és una mesura d’“eficiència pressupostària”, ja que és més barat obrir un 1r d’ESO en una escola que ja existeix que no pas construir de zero un institut sencer.

Unes 200 sol·licituds

Bargalló va deixar clar que els instituts escola són un “model a potenciar” no només a nivell econòmic, sinó sobretot pedagògic, perquè permeten “donar continuïtat” als projectes educatius, redueixen l’absentisme escolar i milloren l’èxit educatiu i la convivència als centres.

El departament ha rebut unes 200 peticions (formals o informals) d’ajuntaments i centres demanant un institut escola. Educació ha establert dos criteris per decidir sobre l’obertura d’aquests centres: les necessitats d’escolarització (la demanda es concentra ja a l’ESO) i l’ajuda a l’equitat (entenent l’institut escola com un element contra la segregació). En aquest sentit, s’han rebutjat propostes que podien provocar “danys col·laterals”, com un augment de la segregació, o d’altres en què els projectes presentats no oferien una “unitat o continuïtat” sinó que semblaven una “primària ampliada”. Tot i això, el departament deixa clar que aquest no és l’únic model que es potenciarà: Bargalló no va donar terminis ni objectius d’implantació dels instituts escola i va deixar clar que la majoria del país seguirà “tenint separats la primària i la secundària”.

L’oferta dels instituts escola també s’ha de llegir en clau ideològica, tenint en compte que aquest model es va estendre pel territori amb el govern del tripartit (en la primera etapa de Bargalló a la conselleria i després amb Ernest Maragall) i que es va aturar amb la consellera Irene Rigau, que no en va obrir cap entre el 2012 i el 2015. Els 25 que s’obriran el curs que ve seran al Prat de Llobregat, Badalona (tres), l’Hospitalet de Llobregat, Sant Quintí de Mediona, Santa Coloma de Gramenet, el Pont de Vilomara, Barcelona, Lleida, Ripollet (dos), Santa Susanna, Cabrera de Mar, Sant Celoni, el Vendrell, Cornudella de Montsant, Amposta, Montcada, Barberà, Terrassa, Rubí, Castellar del Vallès, Castelló d’Empúries i Avinyó.

Més continguts de