Societat 25/06/2019

Educació demana que els deures no siguin excessius i que no substitueixin el que no s'ha pogut fer a l'aula

En els consells per al curs que ve també hi ha potenciar la igualtat de gènere i l'ús dels mòbils

Laia Vicens
3 min
JA HAS  FET ELS DEURES?   Deures que connecten amb la vida  Com s’han de gestionar  els deures a casa

BarcelonaEn el primer dia de vacances escolars s'han fet públiques les recomanacions que el departament d'Educació ha enviat a tots els centres educatius de cara al curs que ve, 2019-2020. Una de les més importants és que –tal com va avançar l'ARA– a partir del curs que ve el departament d’Educació obligarà els centres públics a publicar les despeses suplementàries a la seva pàgina web des de principi de curs, perquè les famílies sàpiguen el preu de les colònies o excursions, per exemple, abans de fer la matrícula. A més, hi ha altres novetats importants que afectaran el dia a dia dels centres: es recomana no posar massa deures als alumnes, fer activitats per desenvolupar l'expressió oral a primària i ESO, i treballar per promoure la igualtat de gènere i en contra de la violència.

En un dels documents amb les orientacions per organitzar i gestionar el curs que ve, el departament recomana que els deures no siguin "tasques repetitives, no contextualitzades o d'una durada excessiva", i avisa, també, que no han de ser activitats que "substitueixin allò que els docents tenen en el seu programa i que no tenen temps de tractar a classe". L'ideal seria, segons la conselleria, fer activitats "amb l'objectiu de motivar l'alumne", que contribueixin al desenvolupament de l'autonomia personal –és a dir, que l'ajudin a gestionar el temps i la presa de decisions, per exemple– i també que siguin "significatives" per aprendre. Algunes de les activitats que es proposen són l'observació i el contrast d'elements propers a la realitat de l'alumne, la lectura, la indagació o la participació en activitats culturals i artístiques. Tot plegat, apunta el departament, perquè també es puguin respectar "les necessitats de descans dels alumnes, el temps de lleure i la convivència familiar".

Prevenir la violència masclista

Tenir en compte el llenguatge i les cançons i els contes

Si cada cop són més les escoles catalanes que s'estan dotant de comissions de gènere –moltes vegades impulsades per les associacions de famílies–, és gairebé natural que la perspectiva de gènere també acabi entrant a l'aula. Això és també el que busca el departament d'Educació, que anuncia als centres que posarà en marxa un pla per ajudar les escoles a "potenciar i visibilitzar la igualtat de gènere i la coeducació".

El departament proposa, entre altres coses, utilitzar un llenguatge inclusiu i seleccionar des d'aquest punt de vista contes, cançons i festes, i també tenir-ho en compte en l'organització de l'espai del pati, les excursions, les colònies o el menjador escolar. Aquesta recomanació arriba uns mesos després que l’Escola Tàber, de Barcelona, apartés 200 títols de contes que reprodueixen rols masclistes.

Així, tots els projectes educatius i les programacions didàctiques hauran de fer una "referència explícita" a aquesta perspectiva per incorporar i donar visibilitat a la igualtat entre homes i dones. L'objectiu, diu el departament, és acabar prevenint la violència masclista. Per això, animen els centres educatius a "impulsar una educació afectiva i sexual", perquè els alumnes es coneguin el "propi cos i les pròpies emocions", així com promoure una salut sexual preventiva que permeti l'acceptació de la "sexualitat pròpia i de totes les persones".

Mòbils a l'aula

Demanen "incorporar-los" a l'aula

Ara mateix només un 35% dels centres de primària i secundària públics i concertats fan un ús educatiu dels telèfons mòbils a l’aula. En les recomanacions per al curs que ve, però, el departament demana als centres que tinguin en compte "la incorporació i l'ús dels dispositius mòbils". "Aquests dispositius són incomparablement diferents de qualsevol altre recurs que mai abans hagin utilitzat els alumnes o hagi estat a disposició dels centres educatius. Així,

aquesta és una realitat que els centres han de tenir present en les previsions que facin

respecte als telèfons mòbils i altres instruments digitals de tipus personal", diuen en el text.

Aquesta recomanació dona continuïtat al programa 'Mòbils.edu', que s'implantarà el curs que ven en 100 escoles i instituts per millorar la competència digital dels infants i adolescents de 100 escoles i instituts catalans, i arriba uns dies després que un grup de professors hagi presentat una iniciativa legislativa popular (ILP) perquè la llei no permeti portar el mòbil a les aules, si no és per fer-lo servir per a activitats concretes. Això és el que va decidir França i ja s'ha aplicat aquest curs.

En canvi, la conselleria de Bargalló defensa tot el contrari i vol fomentar el seu ús educatiu per ensenyar als alumnes a fer-lo servir i alertar, també, dels seus riscos.

stats