CONSUM
Societat 09/09/2016

Endesa i Gas Natural no controlen qui punxa el servei

L’hoteler de Lloret deu 450.000 euros a l’Ajuntament

Josep Pastells
3 min
La façana de l’Hotel Marina Sand, a Lloret de Mar, un dels establiments que tenien la llum i el gas punxat.

GironaEl cas dels quatre hotels de Lloret de Mar que durant els últims mesos han estat punxant el subministrament elèctric continua oferint sorpreses. Cap dels establiments no pagava el rebut de l’aigua des de feia més d’un any, i un d’ells, el Marina Sand, feia un ús fraudulent del gas després d’haver donat de baixa la connexió al març. Malgrat que la cadena que integra els quatre hotels -Sun Village, Savoy, Mediterranean Sand i Marina Sand- està formada per quatre societats diferents, el propietari és el mateix: l’empresari José Luis Velasco Blanco, que s’ha aprofitat de la manca de control d’Endesa i Gas Natural sobre les punxades a la seva xarxa.

Els hotels de Velasco sí que estaven connectats legalment al servei d’Aqualia -l’empresa concessionària de l’abastament d’aigua a Lloret- però feia gairebé un any que no pagaven els rebuts, segons va confirmar ahir l’alcalde, Jaume Dulsat. De fet, els quatre establiments deuen prop de 450.000 euros a l’Ajuntament per impagaments d’impostos durant els últims dos anys. “La meitat d’aquesta xifra correspon a l’aigua i la resta a altres taxes i impostos municipals”, explica Dulsat. Segons ell, el consistori no ha tallat la connexió d’aigua als hotels perquè es tracta d’un “servei bàsic”, però el Consell Comarcal de la Selva ja ha iniciat un procés d’embargament a les empreses implicades perquè satisfacin els rebuts pendents.

Els fraus comesos per Velasco van descobrir-se fortuïtament després que, dijous de la setmana passada, un incendi al generador elèctric de gasoil del Sun Village obligués a desallotjar 238 persones. Endesa va adonar-se que l’hotel s’havia connectat il·legalment a la xarxa i, després d’una sèrie de comprovacions, va detectar tres casos similars més, tots relacionats amb hotels del mateix empresari. L’atzar va jugar a favor de la companyia, fins llavors completament aliena al frau que cometien els hotels. “De vegades podem tenir sospites perquè una línia està sobrecarregada per causes insospitades, o perquè una línia comença a desconnectar-se sovint sense causa aparent”, apunten fonts d’Endesa, que no exercia cap mena de control sobre els establiments, als quals havia tallat la llum per impagaments. A més d’acumular un deute de 210.000 euros per aquest concepte, els quatre hotels de Velasco han defraudat uns 168.000 euros més a la companyia punxant el subministrament elèctric en els últims mesos.

Un descobriment fortuït

En el cas de Gas Natural, quan el Marina Sand va donar-se de baixa del servei al març “va deixar-hi d’haver relació contractual i, si no s’hagués destapat el cas de la llum punxada, difícilment hauríem descobert que estava connectat il·legalment a la nostra xarxa”, admeten fonts de l’empresa. Quan es detecta un impagament, tant Endesa com Gas Natural segueixen protocols molt rigorosos establerts pel ministeri d’Indústria, que després d’una sèrie d’avisos poden desembocar en el tall del servei si al cap de tres mesos el client persisteix a no abonar el deute. “No era el cas de Lloret, perquè els hotels cometien frau i no eren clients nostres”, insisteixen les fonts de les dues companyies.

Tanquen els altres dos hotels que cometien frau

Els hotels Savoy i Marina Sand, que continuaven funcionant amb grups electrògens, van rebre ahir a les nou del matí la notificació que tenien 24 hores per reallotjar els seus 800 clients. Un decret d’alcaldia ordenava el seu tancament immediat després de comprovar que el Marina Sand també havia punxat la xarxa de Gas Natural i el Savoy no havia resolt les incidències del subministrament d’electricitat. Els altres dos hotels que no pagaven la llum, el Sun Village i el Mediterranean Sand, ja havien sigut clausurats fa uns dies.

La cadena d’hotels i els representants dels treballadors van arribar ahir a un preacord segons el qual l’empresa dóna per acabada la temporada i la plantilla, de 130 treballadors, anirà a l’atur en la seva totalitat. Els dies que els hotels han estat tancats es comptabilitzaran com a permís retribuït de la plantilla. El preacord haurà de ser ratificat avui en una assemblea de treballadors.

stats