Brussel·les reclama més diàleg entre l'Estat i la Generalitat per tirar endavant el Corredor Mediterrani

Territori reclama donar "una empenta executiva" a la infraestructura 

La coordinadora de la UE per al Corredor Mediterrani, Iveta Radicová, ha demanat aquest dilluns un esforç de cooperació i diàleg més gran als govern espanyol i català per avançar en la posada en marxa d'aquesta infraestructura i ha criticat la infrautilització de les obres que ja estan construïdes.

Radicová ha fet aquesta petició al plenari de la Taula Estratègica del Corredor Mediterrani, que s'ha celebrat a Barcelona a petició del Govern, que ha volgut així donar un impuls a l'execució d'aquesta infraestructura clau per a l'economia catalana i espanyola.

La coordinadora europea, que fa pocs mesos que ha assumit el càrrec, ha lamentat la lentitud amb què s'està produint la connexió del corredor al territori espanyol i, en especial, amb França, i ha posat com a exemple d'aquesta situació el túnel del Pertús, a l'Alt Empordà, per on passa la interconnexió amb Europa.

"La UE està basada en el principi de subsidiarietat; Brussel·les hi no pot fer res. Vostès s'han de posar d'acord; s'han de coordinar i han de cooperar, obrint-se a un diàleg real entre els governs nacional i regional. Conec la situació política i per això ho dic", ha subratllat Radicová en una conferència de premsa posterior a la reunió, celebrada al Palau de Pedralbes.

L’Estat promet en tres anys una versió ‘low cost’ del corredor mediterrani

La coordinadora europea ha insistit que el corredor serveix per facilitar el transport de mercaderies, però també per garantir el moviment de les persones i connectar així les diferents regions europees. "Els corredors ens mantenen units" per contrarestar els euroescèptics, ha dit.

Després de considerar prioritària la connexió amb França, Radicová ha denunciat que "el progrés en la connexió en alta velocitat és molt lent. Hi ha vies i túnels, però no hi ha trens (...)". En aquest punt, ha considerat "una bogeria" que per un túnel com el del Pertús "hi passin només dos trens al dia", i ha comparat el que passa amb un espectacle, assegurant que "si es tractés de teatre es podria parlar d'una comèdia, encara que en la vida real és un drama". Una crítica que arriba un mes i mig després que el govern de Sánchez assegurés que hi hauria una primera versió del corredor funcionant ja el 2021.

Per seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i la consellera d'Empresa, Àngels Chacón, han instat la coordinadora europea a convocar una reunió entre el Govern i l'executiu de Pedro Sánchez per resoldre qüestions que considera bloquejades. "Hem de donar una empenta executiva a projectes que no han rebut aquest impuls durant anys per part del govern espanyol", ha dit Calvet, entre els quals ha destacat les infraestructures de connexió del corredor amb els ports i els aeroports catalans.

Infrautilització del túnel del Pertús

El conseller també ha denunciat la situació del túnel del Pertús, per on hauran passat en tancar aquest 2018 un total de 4.800 trens, quan la previsió inicial era de 34.000. Aquest percentatge d'ús de la infraestructura suposa que només s'està utilitzant un 7,5% de la capacitat prevista per a trens de mercaderies i un 20% per al trànsit de passatgers. 

La Generalitat ha situat com les seves principals prioritats els accessos al port de Barcelona, la finalització de l'estació de la Sagrera a Barcelona i la posada en marxa del servei en ample internacional del tram Vandellòs-Tarragona.
El Govern ha anunciat que per a la pròxima reunió de la Taula Estratègica invitarà les comunitats autònomes de Múrcia, Balears, Andalusia i Aragó, així com la regió francesa d'Occitània.

Més continguts de