Uns 200 aspirants denuncien irregularitats en les oposicions per ser docent

Critiquen la falta de transparència i de confidencialitat de les proves

Critiquen la falta de transparència del procés, la falta de confidencialitat de les proves i que no se'ls informi per què han suspès. Fins a 200 persones que s'han presentat a les oposicions del departament d'Educació s'han agrupat a la Plataforma d’Afectades Oposicions Docents 2019 per denunciar el que consideren "irregularitats" en les proves. Aquests dies s'està notificant als aspirants si han aprovat, malgrat que la nota definitiva la sabran quan es puntuïn també els mèrits assolits fins ara. S'hi han presentat 20.000 persones per cobrir 5.000 places.

"El gran gruix de reclamacions són de persones que consideren que el treball que han presentat no té motius per ser suspès", afirma a l'ARA un portaveu de l'entitat, que critica que no es publiqui una baremació objectiva dels criteris d'avaluació. "Ens amaguen els barems oficials de l'avaluació i ens fa la sensació que han fet unes votacions de notes subjectives sense basar-se en els criteris que s'han publicat a la convocatòria", afirma. En un comunicat fet públic fa uns dies animant els afectats a denunciar els seus casos, demanen al departament que "entregui un expedient amb la puntuació de cada criteri de correcció del treball escrit". "Això no existeix i, quan ho hem demanat, se'ns ha negat tenir-hi accés, tot i que és documentació pública", diu el text, que afegeix que si això no es fa públic "s'haurà de dubtar d'un procés net i transparent". 

Convocades 5.005 places de docents en unes oposicions menys teòriques

Moltes de les denúncies recollides fins ara corresponen a la primera fase de l'oposició, però ara comencen a rebre casos que corresponen a la segona. Aquest any, per primera vegada, s'ha invertit l'ordre de les dues proves en què es divideix el procés. Primer els candidats van haver de presentar la programació i la unitat didàctica i defensar-la oralment. Els que van superar aquesta primera part van poder fer la segona, que consisteix en la prova pràctica i el temari. El departament d'Educació va jugar amb els marges que deixa el ministeri (que és qui regula la convocatòria) per prioritzar l'avaluació per competències i donar menys pes a la part memorística.  

Així, els aspirants denuncien que la documentació que han entregat en la primera fase està "etiquetada amb noms, cognoms i DNI". "Un sistema just, on el tribunal són companyes i companys, no passaria perquè tinguin a les seves mans els treballs amb les nostres dades personals", diuen al comunicat. També posen en dubte que els treballs escrits s'hagin "llegit, corregit i avaluat" abans de ser exposats, perquè "en molts casos la sensació és que el tribunal és la primera vegada que l'obre". A més, denuncien diferències de criteri entre els avaluadors, membres de tribunals que han atès trucades o han fet servir WhatsApp o una programació que es va perdre i va aparèixer a València. 

L’inspector, el rol més desconegut a l’escola

Per ara, han reclamat posant un recurs d'alçada individual i un de col·lectiu, assessorats per un gabinet jurídic, però avisen que, si el departament no rectifica revisant la primera part del procés, "s'interposarà un contenciós administratiu". "Anirem a totes", asseguren.

Més continguts de